Efter tre år som operatör kommer Logent den sista augusti att få lämna kombiterminalen i Umeå, till Sandahls Goods & Parcel AB.
Umeå godsterminal ägs av Trafikverket men Infrastruktur i Umeå, även kallat Inab, har ett 20-årigt arrendeavtal och upphandlar i sin tur driften och underhållet.
Avtalet med Sandahlsgruppen är femårigt och kan därefter förlängas i fyra år. Inabs vd Bertil Hammarstedt uppger för Transportnytt att upphandlingsunderlaget omfattade en lista på runt ett fyrtiotal skall-krav, och att Sandahls var den enda operatören som kunde svara ja på alla och därmed godtas som kandidat. Han vill inte uppge något om vilka punkter som andra företag i diskussionerna har uppvisat brister på.
Senaste upphandlingen gjordes 2010 och vanns av servicejätten ISS, som då verkade även i terminalbranschen. När företaget lämnade branschen två år senare kom ISS och Inab överens om att Logent skulle få ta över kontraktet efter ISS under de resterande tre åren av löptiden.
Umeås kombiterminal är en central del av vad som marknadsförs som NLC, Nordic Logistic Center, och den benämns även NLC Terminal.