Beställningar av 350 miljoner paketfrakter per år kommer att hanteras inom brittiska Metapacks transportadministrativa system sedan företaget köpt sin tyska kollega Xlogics. Målgruppen är Europas webbutiker.
Omkring 200 transportörer är anslutna till systemen hos de två jättarna inom transportadministrationssystem (förkortade TA-system) som nu går samman. Sådana system samlar utbudet från många transportörer så att de blir gemensamt överblickbara för den som beställer transporter, och så att fraktetiketterna skrivs ut på samma skrivare och papper vem som än anlitas för transporten. Tyska Xlogics, som också varit stort i Polen, har genom sitt system kanaliserat över 200 miljoner transportbeställningar per år, medan Metapack har hanterat omkring 140 miljoner per år.
– Den överväldigande majoriteten av våra kunder är webbutiker, säger Andreas du Plessis, som leder Metapacks europeiska expansion genom sin roll som chef för det brittiska företagets Tysklandskontor.
I en förenklande förklaring av sammanslagningen kallar han tyska Xlogics för en traditionell typ av aktör, fokuserad på att ha många anslutna transportörer och god integration mot lager- och affärssystem. Han använder tekniktermen ”back end-inriktad”, och i den ligan tycker han sig också se svenska kollegor/konkurrenter som Unifaun, Memnon och Edisoft. Brittiska Metapack, å sin sida, beskriver han som särskilt framstående när det gällt att göra fraktalternativen tillgängliga och överblickbara för slutanvändare i webbutiker – ”front end-inriktat”.
– Vår utgångspunkt är att valet av transportör ska ligga hos konsumenten, säger Andreas du Plessis.
Och att konsumenten verkligen också vill välja själv tycker han att han ser tydliga bevis för på den brittiska e-handelsmarknaden – en marknad som har nått väsentligt längre i mognad än resten av Europa. Medan sajtpresentation, produktutbud, priser, betallösningar och plock/pack har nått hög och jämn nivå hos de flesta större webbdetaljister, så kan de ännu ha en möjlighet att utmärka sig i leveransen, enligt Andreas du Plessis. Och leveransalternativen sträcker sig följaktligen från vanlig ombudsutlämning till samma dag-avlämning eller hemleverans inom avtalat 15-minutersspann. Och floran av tjänster kan variera väsentligt beroende på konsumentens postnummer.
Tanken är att webbutiken lätt ska kunna ge en sammanhållen bild, där konsumenten kanske ser listor över alternativen som är billigast, snabbast eller ger närmaste upphämtningsstället. Det görs möjligt genom så kallade moduler från TA-systemföretaget i webbutiken, kopplade till realtidsinformation från transportföretagen. Sammanfattande karta över närmaste upphämtningsställena, med alla tillgängliga transportörer inräknade, är ett sådant exempel (som Metapack i och för sig inte alls är ensamt om). Dock är det upp till varje näthandlare vilka transportörer som erbjuds, och att göra inställningar över hur valmöjligheterna ska presenteras i butiken.
I och med samgåendet, som ska göra Metapack till en mer heltäckande europeisk aktör, vill företaget också svara mot den växande komplexiteten i transportnäten för detaljhandelsföretag med försäljning i många länder. Ett företags logistikansvariga kan lägga upp kedjor av föredragna transportörslänkar, som ”vägar” (”lanes”) i systemet. Vid bokning av en transport från en ände av Europa till en annan, eller för all del mellan världsdelar, kan det då plinga till beställningar hos den rad av transportföretag som anlitas för rutten.
Alexander Kristofersson