De första moderna eltransportbilarna till kunder i Sverige har nu levererats. Det är bland annat tio Renault Kangoo till Samhall och en Ford Transit Connect till YIT Sverige AB.
Oavsett höga inköpskostnader och usel räckvidd representerar elbilen morgondagens alternativ för sänkta utsläpp i trafiken. Leveranserna av de nya eldrivna transportbilarna inleder en därför en ny era.
Upplands Motor i Akalla, som är exklusiv distributör av Ford Transit Connect Electric, har levererat den första av fem bilar till YIT Sverige AB. Connect är en av tre eltransportbilar som finns tillgängliga i Sverige. De övriga är Renault Kangoo ZE och Mercedes Vito E-cell. Kangoo ZE provades i Transportnytt 10-2011.
Upplands Motor har även levererat tio Kangoo ZE till Samhall, som kommer att använda dem på samma sätt som koncernens övriga cirka 1 000 bilar med olika bränslealternativ.
– Vi ser inga problem med räckvidden. Våra bilar rullar i snitt sju mil om dagen, säger initiativtagaren, Samhalls inköpschef Karl-Ivar Löthmyr.
Han provkörde dem under FNs klimatkonferens i Köpenhamn i december 2009 och beställde på stående fot tio stycken. Samhall kommer att köpa ca 30 elbilar om året. De tio första placeras ut i Malmö, Växjö, Göteborg, Örebro och Uppsala.
Även bamsebyggaren Peab har lagt en option på tio eldrivna Renault Kangoo ZE. En droppe i havet, kan tyckas. I en vagnpark som omfattar upp mot 4 000 olika typer av fordon.
– Vår ambition är att i alla lägen välja lösningar som ger så lågt utsläpp som möjligt, säger Klaus Stenzel, vd för Peab Bildrift. Satsningen innebär att man kommer att montera laddboxar på de arbetsplatser där eltransportbilarna placeras.
Christer Andersson