– Det här är bilder som vi inte vill se, sa SSAB:s produktionschef Per Bondemark, när förhållandena för chaufförerna från låglöneländer som utför transporter i Sverige debatterades på konferensen Logistik och Transport.
– Jag vill ha ett större beställaransvar när det gäller transporterna. På SSAB tänker vi göra en översyn av det här.
Sessionen ”Är transportbranschen under utflaggning” ägde rum sent på dagen under mässan Transport och Logistik. Men närvaron var hög liksom deltagarnas engagemang.
Utgångspunkten för diskussionen var reportaget i teve-programmet Uppdrag granskning, från 19 mars. Programmet visade upp de undermåliga förhållanden som de chaufförer från låglöneländer som verkar i Sverige lever under. Programmet kan ses här.
Konsekvensen är att svenska åkerier med svenskt löneläge inte klarar att konkurrera mot åkerier som anlitar chaufförer från låglönelander. Pressen slår hårdast mot långväga dragbilstransporter .
– Jag vill inte se att de chaufförer som kör vårt gods ska bo på campingplats i veckor i väntan på nästa körning, sa produktionschef Per Bondemark på SSAB och ordförande i Näringslivets Transportråd.
Han betonade att för SSABs del är säkerhetsfrågan viktig. Chaufförerna måste klara att utföra lastsäkringen på rätt sätt. SSAB kommer att ta itu med frågan sa Per Bondemark. Revision av transporter och transportörer var en av de vägar han pekade på.
Ofta beskylls cabotaget att vara orsaken till att Sverige står öppet för lågpristranportörer. Cabotage innebär att en transportör tillåts göra ett visst antal inrikes godstransporter i ett annat EU-land än det egna landet, under vissa betingelser.
Tommy Pilarp på Transportindustriförbundet konstaterade att de utländska fordon som utför transporter på svensk mark kan klassas som internationell trafik, kombitrafik eller cabotage. Erik Karlsson, expert på Schenker klargjorde skillnaderna och vad som gäller enligt lagen.
Peter Jeppsson, vd på Transportgruppen, menade att det bara är en tidsfråga innan cabotaget släpps fritt. Det är en konsekvens av den fria rörligheten inom EU. Samtidigt upprördes han över den sociala misären för de utländska chaufförerna.
– I 15 års tid har vi pekat på problemen för regeringen. Skärp övervakningen och öka straffpåföljderna för de företag som bryter mot de reglerna, sa Jeppsson.
Henrik Sternberg forskare på LTH deltog också. Han ligger bakom Cabotage-appen som används för att kartlägga utländska fordon som gör transporter på de svenska vägarna.
Appen används för att rapportera in vilka fordon som befinner sig i Sverige. Just nu finns 4500 aktiva användare och varje dag kommer det in omkring 6000 rapporter. Henrik Sternberg kommer att använda rapporterna i sin forskning.