Artificiell intelligens, AI, ska få Stena Line att sticka ut framför konkurrenterna på både gods- och passagerarsidan redan inom några år – det satsar rederiet nu stort på. I nr 5-2018 möter Transportnytt Jari Virtanen, som ansvarar för omvandlingen.
– Vi pratar inte om Star wars utan om kundnytta, säger Jari Virtanen.
Han bär titeln chief transformation officer för Stena Line, alltså omvandlingsdirektör. I sin telefon visar han hur en chattdialog med företagets icke-mänskliga kundtjänstmedarbetare ”Stina” kan löpa – ett litet men talande exempel på hur den snabbt framväxande AI-tekniken ska förbättra servicen, leda kunder till rätt produkter och putsa kostnaderna för rederiet. Skriv att du vill till Kiel, så får du omedelbart följdfrågor om varifrån och ungefär när.
Kortsiktigt kan tekniken förbättra tillgängligheten och effektiviteten i tjänster som redan finns: chattrobot i kundtjänsten, en stavningskollare för biljettnamn och en ”crawler” som nosar upp aktuella på land-priser för kundernas prisjämförelser i taxfreebutikerna ombord. Men några år in i framtiden ska olika system hänga ihop för att göra transporterna effektivare genom alla led. De tänkbara förbättringarna för godstransportkunderna är omvälvande, och listan är lång. Stena Line har organiserats om för att teknikmöjligheterna ska tas tillvara maximalt.
Läs mer i Transportnytt nr 5-2018, som kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.