Antalet ordrar på eldrivna lastbilar för regionala transporter uppges ha överträffat företagets förväntningar.
Efter att Scania introducerade elektriska lastbilar för regionala transporter i juni 2022 är antalet ordrar nu uppe i 640 lastbilar, något som gör att företaget nu ”ser ett momentum för elfordon”.
– Med vårt breda utbud av elektrifierade fordon kan vi erbjuda hållbara nollutsläppslösningar för våra kunder. Antalet ordrar vi fått in är ett tecken på att marknaden är mer än redo att elektrifieras, säger Fredrik Allard, Head of Electrification hos Scania, i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
– Antalet ordrar av elektriska lastbilar som lagts överträffar våra förväntningar. Över 140 olika kunder från Europa och Mexiko har nu börjat övergången till elektrifierad fordonsflotta. En del har beställt mer än 40 elektriska fordon var.
De installerade batterierna i de aktuella Scania-lastbilarna har en kapacitet på 624 kWh, vilket betyder att lastbilarna kan användas för regionala transporter. Scanias produktion av regionala elektriska lastbilar börjar fjärde kvartalet 2023.
Tilläggas kan att Scanias vd Christian Levin i en intervju i Dagens Nyheter den 12 december kritiserar regeringen och kräver hårdare miljökrav:
– Biobränslen måste gynnas och fossila bränslen straffas. Nu är det precis tvärtom. Industrin har inte råd med fega klimatpolitiker.
Christian Levin påpekar i DN-intervjun att det behövs ”ett stabilt och lågt pris på grön el och dyrare fossila bränslen:
– För några år sedan fnyste folk åt ellastbilar, sade att de bara kunde transportera chips, nu har visat att de kan frakta allt och dessutom långa sträckor. Vi har en bra teknik – nu saknas bara bra politik.