Logistiker i 40 ledande svenska handelsföretag säger sitt om omnikanalsförsäljning i en forskarenkät. I Transportnytt 3-2018 skriver två av forskarna själva om förändringsarbetet som nu görs på lagren för att kunderna ska kunna röra sig obehindrat mellan butik och webb, enligt studiens första rön.
Lagren får en allt mer strategisk roll när den svenska handeln nu i snabb takt bygger upp sin förmåga till så kallad omnikanalsförsäljning – och butikerna utvecklas till viktiga logistiknoder. Det visar den första delstudien från logistikforskningspanelen med runt 40 ledande företag, ett forskningsprojekt finansierat av Handelsrådet.
Undersökningen görs av forskare vid institutionen för teknisk ekonomi och logistik på Lunds tekniska högskola, och det är två av dem som själva beskriver resultaten i en ingående artikel i Transportnytt: Joakim Kembro och Andreas Norrman.
På frågan vilka som är de största utmaningarna med omnikanalslogistik lyfter panelen fram fyra områden:
• plockning av en mix mellan butikspåfyllnad och webborder från konsumenter,
• lageraktiviteter relaterade till packning och leverans av gods,
• hantering av returnerat gods från konsumenterna, och
• att använda butiker som logistiknoder.
Dagens distributionscenter är generellt bättre anpassade för butikspåfyllnad än för webborder eller kombinerade flöden. Med tanke på den snabba ökningen av e-handel innebär det att många handelsföretag genomgår en omvandling av sina lager. Anpassningen är en stor utmaning särskilt för de företag som har en bred mix av produktstorlekar, vilket kräver varierade lösningar för lagerlayout, utrustning och plockning.
Transportnytt nr 3-2018 kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.