Investeringar i miljövänligare el- och energiproduktion och fattigdomsbekämpning. Så kompenserar DB Schenker för sina koldioxidutsläpp.
Från och med 1 november klimatkompenserar DB Schenker i Sverige samtliga inrikes paket som skickas med företaget.
– Utifrån dagens volymer kommer vi att klimatkompensera för cirka 10 000 ton koldioxid. Vi räknar med att den siffran kommer att vara relativt konstant de närmaste åren. Samtidigt som våra paketvolymer ökar kraftigt från år till år, kommer vi att öka takten i omställningen till fossilfria transporter genom att bland annat investera i elfordon, säger Magnus Strand, CEO för DB Schenker i Sverige, Danmark och Island.
DB Schenker vet enligt egen utsago hur många paket som skickas via företaget varje dag och hur mycket koldioxidutsläpp varje kolli genererar.
– Fram till att vi har en helt fossilfri fordonsflotta väljer vi att klimatkompensera vartenda paket. För DB Schenker är klimatkompensation ett komplement till övrigt hållbarhetsarbete inom företaget, inte ett sätt att köpa sig fri från eget miljöarbete, säger Magnus Strand.
Så klimatkompenserar DB Schenker:
DB Schenker investerar i företaget Atmosfairs projekt för att minska koldioxidutsläppen. Atmosfair investerar bland annat vindkrafts- och vattenkraftsbyggen, solcellsparker och projekt där man hjälper invånare i utvecklingsländer att ersätta vedeldad uppvärmning med modernare spisar, för att minska avskogningen.
Det här tycker Naturskyddsföreningen om klimatkompensation
”Klimatkompensation kan (…) vara ett komplement för att ge stöd till en snabb omställning mot ett klimatsmart samhälle och bidra till att företag som gjort sin hemläxa dessutom investerar i förnybar energi och till fattigare länders klimatåtgärder.”
”Klimatkompensation riskerar dock att ta fokus från ansträngningarna att minska utsläppen och kan bli ett sätt att köpa sig fri från nödvändiga teknik- och beteendeförändringar”, skriver föreningen på sin hemsida.