Rätt val av lagerhanteringssystem, WMS, kan stärka din verksamhets effektivitet, flexibilitet och analysförmåga under tio år framåt och mer. I Transportnytt nr 6-2017 finner du tio gyllene regler inför ditt eget systeminförande. Läs varför systemet har hamnat i e-handlarnas blickpunkt, och hur utvecklarna bäddar för automationsvågen.
På många områden inom logistiken märker vi hur den snabbväxande e-handeln driver fram de största förändringarna. Vad gäller lagerhanteringssystemen är det definitivt så. Konsumenterna kräver att detaljhandlare levererar över natten, såväl till butiker som till ombud eller hem.
Och då är det nödvändigt att det finns ett system som i realtid kan svara på vad det finns för grejer i lager, och exakt var. Likt en våg rullar motsvarande krav på överblick och leveransförmåga sedan vidare från detaljisten, bakåt genom leveranskedjan, till grossisterna och tillverkarna. Att bygga upp förmågan till denna så kallade flerkanalsförsäljning är vad e-handelsvärlden har fokuserat på nu i flera år, och lagerhanteringssystemen hamnar alltså i fokus som den nödvändiga länken mellan kanalerna.
– Det ställer tuffa krav på hur man jobbar på lagret. En klassisk detaljhandelskedja skickar varorna till sina butiker, men när e-handelsflödet ökar får man en annan orderstruktur: många ordrar med få rader i varje. Vart för sig är flödena inga konstigheter men det blir utmanande när de ska kombineras i samma system, med samma personal och samma truckar. Det är då systemstödet blir viktigt, säger Mikael Brorsson, produktchef hos systemleverantören Consafe Logistics.
Även automatisering av lagret är viktig att ta höjd för.
– Se till att användarna kan arbeta i en samlad it-miljö, som omfattar funktionerna hos både WMS:et och lagerautomationsutrustningen, tipsar Magnus Nygren, grundare och vd vid den västgötska WMS-leverantören Nyce Solutions, som nyligen förvärvats av affärssystemsföretaget Visma.
När det gäller att ha god överblick över marknaden för lagerhanteringssystem, WMS, är det nog svårt att bräcka den tyska institutionen Fraunhofer-IML i Dortmund. Dess arbetsgrupp för lagerlogistik kontrollerar regelbundet system från 90 anslutna leverantörer, inklusive svenska Consafe Logistics, med stöd av ett formulär med 3500 variabler. Även företagen som sådana, och deras uppfattning om marknaden, följs upp. Läs listan över gruppens tio främsta tips till dig som ska investera i ett WMS.
Transportnytt nr 6-2017 kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.