Den slog världsrekord på däcktillverkaren Continentals testbana i Tyskland och hamnar i Guinness rekordbok. Den eldrivna lastbilen från Volvo har byggts om av företaget Designwerk.
Den tvåaxliga Volvo FH-lastbilen som byggts om till eldrift körde under speciella förhållanden totalt 109,9 mil innan batteripaketet var tomt. Rekordresan ägde rum på däcktillverkaren Continentals testbana i tyska Hannover, som är en cirka 2,8 kilometer lång ovalbana. Lastbilen körde totalt 392 varv och hade en snitthastighet på km/h, och vädret var under rekordrundan inte optimalt med tidvis hårda vindar. Rekordlastbilen var också försedd med Continentals däck Efficient Pro med extra lågt rullmotstånd.
Det är det schweiziska företaget Designwerk, som specialiserat sig på att bland annat bygga om konventionella dieseldrivna lastbilar till eldrift, som byggt om Volvo FH-lastbilen som sedan ett halvår rullar i trafik hos företaget DPD Swotzerland, och utrustat den med det största batteripaketet som sitter i en lastbil i Europa.
Designwerk har byggt om Volvo FH-lastbilen enligt sitt koncept ”Futuricum”, vilket bland annat innebär att den har fyra elmotorer.
LÄS ÄVEN: Här rullar eldriven 44-tons Volvo FH