Solenergi är den uppenbara lösningen för att minska såväl logistiksektorns driftkostnader som utsläppen av växthusgaser — det skriver Daniel Sjödin från företaget SolarEdge Technologies.
Driften av ett logistikcenter kräver mycket energi, men de stora, platta taken är perfekta för installation av solenergisystem, som kan sänka energikostnaderna avsevärt.
En kommande utmaning för branschen är att ställa om företagets fordonsflotta till eldrift. Då räcker det inte med solceller på taket – då krävs en mer komplett energihantering.
Icke-kylda lager med konventionella solenergilösningar förbrukar oftast inte mer än 10-20% av energin de producerar. En stor del kan därför användas för att driva elfordon.
Företag kan exempelvis installera batterilager för solenergi som kan ladda elbilar efter att solen gått ner. Eller så kan de välja dubbelriktad användning, genom att ladda ur solenergi som lagrats i lastbilens batteri till byggnaden (vehicle-to-building, V2B).
Alternativt kan denna ström matas in och säljas till elnätet (vehicle-to-grid, V2G) eller till andra företag.
Den elektrifiering som krävs av logistiksektorn kommer att öka kostnaderna för energi – därför är solenergi den uppenbara lösningen för att minska driftkostnaderna och utsläppen av växthusgaser.
Skalbara och optimerade solenergilösningar gör det möjligt för företag att bygga ett hållbart energisystem som kan växa när behoven utvecklas.
Nya sätt att utnyttja solenergin som produceras på taket kommer att garantera hållbara leveranskedjor och ge betydande bidrag till en renare miljö.
Daniel Sjödin,
Country Manager Sverige, SolarEdge Technologies