27 000 plastlådor har viktiga roller när Itella bygger en högautomatiserad e-handelsanläggning för uppåt 100 miljoner kronor i utkanten av Helsingfors. I sommar ska den stå klar.
En lösning för e-handel, med betoning på ordet en. Det är formuleringen som Itellas e-handelsdirektör Aku Happo återkommer till när han beskriver den lageranläggning som nu byggs i Vantaa, nära Helsingfors flygplats.
Sedan tidigare har koncernen postsortering på plats, och Transportnytt skrev förra året om den särskilda sorteringsanläggning som skulle göra det möjligt att sortera även soffor och diskbänkar. Den är nu på plats. Och det är i anslutning hit som företaget nu alltså även lägger logistikanläggningen där e-handlarnas varor ska kunna lagerhållas, plockas och packas.
Det är SSI Schäfer som levererar det automatiska kranlagret för lådor som bygger på företagets lösning Miniload Crane. Lösningen omfattar även två plockstationer för plockning från lagerlådor till transportlådor, och sex packstationer.
Aku Happo talar i och för sig positivt om automatlagret och leverantören, men är noga med att lyfta fram vikten av att man nu samlar de många förmågor som e-handlarna är beroende av.
– Vi höjer leveranshastigheten och effektiviteten, och har ett it-system som vi integrerar mot kundernas affärssystem. Sammantaget handlar det om att bygga upp förmåga hos kunderna att klara av att växa.
Den automatiska anläggningen är kompakt. Ytan blir bara cirka 8 000 kvadratmeter – en liten del av de cirka 400 000 kvadratmeter lager som Itellas tredjepartsverksamhet i Finland omfattar.
Det stora inslaget av plockning och packning hör till det mest utmärkande för logistik kring e-handel, och det gör det attraktivt att överväga automatiseringslösningar för att få ned bemanningskostnaderna. Samtidigt är varorna ofta så heterogena, och mixen så snabbt föränderlig, att fasta systeminvesteringar medför en risk.
I Sverige kan ingen enskild tredjepartslageraktör sägas ha gått i täten för e-handelsautomatiseringen på det sätt som Itella nu gör i Finland.
– Ni får komma till oss, skämtar Aku Happo, medveten om att fler varor går i riktning österut över Östersjön, och att vattnet ligger i vägen för e-handelskundernas förväntningar på leveranshastigheten.
Som Transportnytt nyligen noterade överger Itella sin logistikverksamhet i Sverige, Norge och Danmark. Istället läggs fokus på Finland och Ryssland, och inte minst på tillväxten för transporter och logistik kring dessa länders e-handel.
Alexander Kristofersson