I genomsnitt måste tusentals lastbilsförare per vecka gå fortbildningskursen för yrkeskompetensbevis om alla ska hinna klart före deadline i september nästa år.
Inte ens 4 procent av Sveriges verksamma lastbilsförare har skaffat sig den veckolånga fortbildning för yrkeskompetensbevis som de måste ha klarat av till nästa års höst. Enligt Transportstyrelsen har bara 4 500 av totalt cirka 125 000 verksamma lastbilsförare skaffat sig sina yrkeskompetensbevis ännu. I snitt behöver alltså uppåt ett par tusen svenska förare per vecka gå fortbildningen om alla ska hinna klart under tiden som är kvar.
Den 10 september 2016 går fristen ut för de lastbilsförare som saknar yrkeskompetensbevis. Därefter löper både de och deras arbetsgivare risk för böter om de genomför en godstransport. Kursen är på minst 35 timmar, antingen under en vecka eller uppdelad på fem delkurser om minst sju timmar var.
Yrkeskomptetensbeviset gäller i fem år, sedan är det dags för ny fortbildning. Om det löper ut får föraren inte köra lastbil igen förrän hon eller han har gått igenom en kurs igen. Man tappar inte rätten att köra godstransporter för gott.
Reglerna utgår från ett EU-direktiv som gäller i praktiskt taget hela Europa, inklusive EES-länder såsom Norge.
Alexander Kristofersson