Riksdagen har sagt ja till regeringens förslag om elektroniska fraktsedlar vid vägtransporter. Men det dröjer innan de kan börja användas.
– Vi från Transportföretagen och Transportindustriförbundet har kämpat för det här länge och beslutet är därför välkommet, säger Göran Arkler, chef för Transportindustriförbundet, Transportföretagen.
Förändringen grundas på att Sverige följer den så kallade CMR-konventionen som reglerar internationella godstransporter på väg, men i riksdagens beslut ligger också att fraktsedlar i elektronisk form ska kunna användas även vid inrikes transporter – om avsändare och fraktföraren är överens om detta.
När beslutet träder i kraft har ännu inget datum, detta kräver ett särskilt beslut av regeringen.
Att det har dröjt så pass länge att digitalisera hanteringen av fraktsedlar beror enligt Göran Arkler på flera faktorer:
– Dels har det funnits en oro för hur man ska kunna kontrollera dokumenten när de skickas digitalt. Det innebär ju alltid risker att de kan hackas exempelvis, säger Göran Arkler.
Samtliga partier röstade ja till förslaget, utom Sverigedemokraterna som röstade nej.
Sverigedemokraterna ställde sig i princip positiva till regeringens förslag, men hade lämnat in en motion om krav på att de elektroniska fraktsedlarna även ska innehålla information om vilken bil och släp som används för transporten. Detta med syfte att stävja olagliga cabotagetransporter i Sverige.
Enligt civilutskottets ledamot Joakim Järrebring (S) skulle de förändringar som Sverigedemokraterna efterfrågade först kräva en annan lagändring för att få effekt. Detta eftersom det inte finns krav på fraktsedlar vid inrikes transporter idag. Den som vill fuska skulle därför kunna låta bli att utfärda en fraktsedel oavsett krav på vilka uppgifter som ska finnas i den.