
Det nystartade containerrederiet SM Line tar nu vid med hjälp av resterna efter Hanjin-konkursen. Rederiet som ingår i koreanska Samra Midas Group planerar att starta containertrafik i Asien och över Stilla havet i april i år.
Det koreanska konglomeratet Samra Midas Group som är verksamt inom bygg- och tillverkningsindustrin låter SM Line som tar över delar av Hanjins verksamhet. Samra Midas äger även bulkrederiet Korea Line som i slutet på förra året köpte konkursboet. Se Korea Line köper Hanjins stillahavsaffär.
Samra Midas väljer nu att lägga containertransporterna i ett separat bolag. Korea Lines vd Kim Chil-Bong sitter i ledningen för båda rederierna.
SM Line vill inleda trafik mellan Shanghai och Ningbo i Kina, Busan i Sydkorea och Long Beach på USA:s västkust, uppger nyhetsbrevet Loadstar. Trafiken ska inledas i april i år med fem fartyg på 6500 teu. Dessutom kommer man att driva containertrafik inom Asien med elva fartyg i storleken 1000 – 2500 teu.
Nyhetsbrevet Fairplay uppger att SM Line tar över aktiemajoriteten i två av Hanjins containerterminaler i Korea. En av terminalerna, Gwangyang, har en kapacitet på 1,1 miljoner teu per år.