Utbyggnad i Halmstad och flytt i Varberg — det är mycket på gång för ”tvåhamnsbolaget” Hallandshamnar.
Hamnbolaget Hallandshamnar bildades 2012 och består av hamnarna i Halmstad och Varberg. Medan Varberg är den stora skogshamnen så är Halmstad mer inriktad på stål och metall plus recycling.
Sett till den totala godsmängden i vikt är Hallandshamnar bland landets största femton hamnar (2021 års siffror) och medan Varberg slår rekord i mängden hanterade skogsprodukter så är Halmstad faktiskt — enligt Sjöfartsverkets senaste siffror — landets sjätte största containerhamn.
Ägs av kommunerna
Hallandshamnar ägs gemensamt av de bägge halländska kommunerna, och vd för bolaget sedan 2010 är Björn Alvengrip som därmed varit med om hela resan med sammanslagningen av de två hamnarna.
— Vi hade stora problem åren 2011-2012 då bland annat vår dåvarande storkund Pilkington upphörde med verksamheten och en annan viktig kund drabbades av brand. Vi tappade 30-35 procent av våra volymer på kort tid. Men sedan dess har vi lyckats återbesätta de volymerna och dessutom fått in nya flöden. Vi har haft en god resultatutveckling de senaste åren, vilket vi är superglada för, säger Björn Alvengrip.
Stor investering
Mycket är nu alltså på gång i de bägge hamnarna. I Halmstad ska kommunen och hamnbolaget gemensamt investera drygt 700 miljoner kronor i tre olika utbyggnadsprojekt. Dels ska en ny infart från E6 till hamnen byggas söder om staden, vilket gör att den tunga trafiken slipper blandas med övrig trafik. Dels ska nya järnvägsspår byggas i hamnområdet, medan projekt nummer tre utgörs av en utbyggnad och vädersäkring av den så kallade Oceanhamnen.

— Oceanhamnen är den del som är belägen längst ut mot havet. Där ökar vi vattendjupet och får ett ökat djupgående på 12 meter, plus att vi etablerar en ny kaj på 200 meter och dessutom gör i ordning nya ytor för framtida hantering. Sammantaget innebär det att vi kan emot större fartyg som lastar mer på varje köl, säger Björn Alvengrip.
När byggnationen av Oceanhamnen är färdig hösten 2024 kommer recylingföretaget Stena Recycling — som tog över Pilkington-anläggningen och är en stor kund för hamnen — att flytta till den nya kajen från företagets befintliga plats längre in i hamnen. Det gör i sin tur att platsen där Stena-företaget idag ligger istället kan upplåtas helt åt företag inriktade på stål och metaller.
— Stål och metaller är ett segment vi satsar väldigt mycket på i Halmstad och där vi haft en god utveckling, så denna hamndel kommer att utvecklas och bland annat få en ökad krankapacitet.
Biltema stor kund
En annan viktig kund för Halmstad är Biltema, som har tre lager i hamnen och dessutom bygger ytterligare ett jättelager längs E6 utanför Halmstad.
— Ja, de har drygt 200 000 kvadratmeter lager hos oss i hamnen och är den kund som driver vår containerverksamhet. De har också ett antal tågpendlar här, och just järnvägstransporterna generellt är något vi tror kommer att öka väldigt mycket framöver. Det är förstås också därför vi satsar på att öka kapaciteten för den intermodala trafiken genom nya järnvägsspår.
Flytt på gång i Varberg
Parallellt med utbyggnaden i Halmstadshamnen pågår en minst lika omfattande utveckling i Varberg, där det sedan flera år tillbaka pågår ett större stadsutvecklingsprojekt. Detta har dels gjort att Stena Line för tre år sedan tvingades lämna Varberg som destination på linjen Varberg-Grenå för att istället flytta till Halmstad, och det har också gjort att Hallandshamnar nu tvingas lämna sin befintliga hamnplacering i Varberg.

— Vi bygger nu en helt ny hamndel i Varberg kallad Farehamnen, som väntas bli klar Q3 2024 och där vi har som mål att bygga Sveriges modernaste skogshamn helt anpassad efter hållbarhet och miljö, säger Björn Alvengrip och utvecklar:
— Det handlar om kajström, belysning, övervakningssensorer, bullerfrågor, vilken typ av maskiner som ska användas, och självklart kommer vi också bygga en så bra laddinfrastruktur som möjligt, där vi också kommer att få ett eget högspänningsnät.
Rekordvolymer med trävaror
Beteckningen ”skogshamn” som Björn Alvengrip använder syftar på det som nämns i början av artikeln och som innebär att enorma mängder sågade trävaror hanteras i Varberg. Förra året slog man volymrekord då hela 1,4 miljoner kubikmeter hanterades i hamnen, något som framförallt berodde på en kraftigt ökad export till Storbritannien och USA.
Bland exportkunderna återfinns ”alla stora sågverkskoncerner i södra Sverige” och enligt hamn-vd:n är Varberg landets största skogshamn.
— Förutom sågade trävaror hanterar vi också pappersmassa, och självklart också råvaror från skogsindustrin — exempelvis massaved och sågtimmer. Så i Varberg har vi fullt fokus på skogsindustrin, säger Björn Alvengrip, vd för Hallandshamnar, där man planerar för bolagets 10-årsjubileum.
— Hallandshamnar är ett av landets få hamnbolag där två hamnar har gått samman. För att man ska lyckas med det krävs en stark vilja och ett politiskt mod. För oss har det varit väldigt lyckosamt.