Logistikföretaget Frigoscandia beställer över hundra nya lastbilar av Scania. I ordern ingår ett rekordstort antal biogasdrivna tunga lastbilar.
Totalt består ordern av 112 nya Scania-lastbilar, vilka ska levereras under de kommande två åren. Av dessa är 73 stycken biogasfordon, vilket uppges vara den enskilt största ordern av gasdrivna tunga lastbilar i Sverige.
Ordern från Frigoscandia, som är verksamma inom tempererade livsmedelstransporter, omfattar flera olika lastbilstyper för fjärrtransporter, regionala transporter och lokal distribution.
– Vi står mitt i en omställning till fossilfria fordon som ska bidra till Sveriges klimatmål för transportsektorn 2030 och därefter. Vi måste arbeta med flera åtgärder samtidigt: biodrivmedel, eldrift, bränslesnåla motorer och smartare logistik. Det är oerhört glädjande att Frigoscandia satsar på biodrivmedel som ger möjlighet att snabbt minska klimatavtrycket, säger Henrik Dahlsson, senior rådgivare för hållbara transporter på Scania Sverige, i ett pressmeddelande.
För sina fjärrtransporter i Sverige och Norge har Frigoscandia valt Scanias senaste generation av 410 R-, 460 R- och 500 R-lastbilar. Av de 69 fjärrtrafiklastbilarna drivs merparten med flytande biogas och de övriga med RME (RapsMetylEster, en biodiesel som tillverkas av rapsolja).
– På Frigoscandia pågår nu en omställning till fossilfri drift där vi successivt byter ut våra konventionella diesellastbilar mot fordon som drivs med förnybara drivmedel. Målet är att vi ska nå fossilfri drift 2025 och dessa nya fordon utgör ett viktigt steg i omställningen, kommenterar Peter Haveneth, vd för Frigoscandia.