Containerfartyget Apus tillhörande det japanska rederiet ONE kan ha fått drygt en femtedel av sin last förstörd i en storm, där över en sjättedel av containrarna föll överbord.
Det nya 14 000 TEU stora och 364 meter långa containerfartyget Apus som körs av det japanska rederiet Ocean Network Express (ONE) sjösattes 2019 och seglar under japansk flagg. Det var på sin rutt på väg från hamnen i Yantian i Kina till Long Beach när det den 30 november hamnade i ett oväder i Stilla Havet, enligt sjöfartssajten gCaptain.com cirka 1 600 sjömil nordväst om Hawaii.
Rederiet ONE uppger för flera olika medier att den hittills konstaterade förlusten av last – det vill säga enheter som fallit överbord – uppgår till 1 816 containrar. Enligt tidningen the Loadstar uppskattar ONE att i storleksordningen 1 000 av containrarna som finns kvar ombord dessutom är förstörda.
Att hantera och lasta av alla hela och skadade containrar från ONE Apus beräkans ta omkring en månad.
Vid incidenten rådde enligt väderkartor som gCaptain fått fram upp till 16 meter höga vågor och nordvästliga vindar.
Av de containrar som föll överbord från ONE Apus var enligt the gCaptain 64 stycken lastade med farligt gods, varav 54 lastade med fyrverkerier, 8 lastade med batterier och 2 med etanol.
ONE Apus incident uppskattas vara den största förlusten av last till sjöss sedan japanska rederiet MOL:s 316 meter långa och 8110 TEU stora containerfartyg Comfort i ett oväder bröts itu utanför Jemens kust den 13 juni 2013, för att sedan sjunka den 11 juli efter en förödande brand.
BILDEN T H: Tweet om olyckan med containerfartyget ONE Apus, som tappade nästan 1900 containrar under en storm. Bilden är tagen under färd på väg mot Japan efter olyckan.
Läs även: Här kan hundratalet containrar ha fallit över bord