Regeringen tog med Norrbotniabanan – den planerade förlängningen av Botniabanan från Umeå till Luleå – i budgetpropositionen. Vår förtjänst, säger Vänsterpartiet.
”Regeringen avser inom ramen för nästkommande infrastrukturplan genomföra byggstart av Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå”, lyder det kortfattade beskedet i regeringens budgetproposition, vars öde nu ligger i riksdagens händer.
Inget mer i ämnet framgår i proppen, men i ett pressmeddelande ger Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt bilden att beslutet är hans baby.
– Utan Vänsterpartiet hade detta inte blivit verklighet. Vi insisterade på att Norrbotniabanan skulle skrivas in i budgeten. Jag är glad att vi nu kan genomföra den här stora klimatsatsningen, säger han.
Enligt intressentföreningen för byggandet, Norrbotniabanegruppen, skulle anläggningen av den 27 mil långa järnvägssträckan via Robertsfors, Skellefteå och Piteå kosta 23 miljarder kronor i 2009 års penningvärde. Byggandet bedöms kunna få finansiering till 30 procent med EU-medel eftersom den anses utgöra en flaskhals i det av EU definierade europeiska stomnätet Ten-T.