Alliansen vill bädda för malmexport från Lappland till Kina – och kanske vinna en och annan röst också – med infrastruktursatsningar på vägar och järnvägar kring gruvorna. 3,5 miljarder kronor satsas på svensk gruvrelaterad infrastruktur under 2013–2017, enligt förslaget.
Regeringen vill satsa 1,3 miljarder på vägen från en ny gruva i Pajala till malmbaneanslutningen i Svappavaara, en sträcka på cirka 14 mil. 850 miljoner kronor investeras i järnvägen Malmbanan som går mellan Boden och norska Narvik. Totalbeloppet 3,5 miljarder omfattar även pengar som regeringen vill behålla i bakfickan till den så kallade åtgärdsplaneringen våren 2014, då ytterligare satsningar på gruvnäringen i bland annat Bergslagen är tänkta att presenteras.
Totalt föreslås infrastrukturåtgärderna öka med 106 miljarder kronor under planperioden 2014–2025, jämfört med den förra motsvarande perioden 2010–2021, skriver regeringen i en promemoria på onsdagen (5/9–2012). Regeringen räknar med att 69 miljarder kronor av ökningen går till järnvägsåtgärder, och 36 miljarder kronor till åtgärder kring vägarna. Den totala ramen för infrastruktursatsningar 2014–2025 blir genom ökningen 522 miljarder kronor.
Största delen av nysatsningarna utgörs av järnvägsprojekt som publicerades en vecka tidigare, läs Transportnytts texter 20 nya miljarder till järnvägsunderhållet och Transportrådet: Det saknas ett antal miljarder.