Den ovanligt stora bristen på containrar och fartygskapacitet just nu gör att många av de aktörer som chartrar ut fartyg kan ta ovanligt bra betalt.
Transportföretaget Euroseas, med huvudkontor i Grekland, har i likhet med många andra aktörer på världsmarknaden som chartrar ut fartyg bråda dagar. Efterfrågan på fartyg som kan frakta containrar är just nu så stor att Euroseas de första dagarna i september meddelade att man med start i mitten på oktober och 60-85 dagar framåt chartrat ut sitt 4250 TEU stora Cypern-flaggade containerfartyg Synergy Oakland till rekordhöga prisnivåer – 195 000-205 000 USD per dygn.
”Det här är den högsta time-chartertaxan vi någonsin åstadkommit för ett fartyg i vår flotta och en av de högsta taxorna som tagits ut i vår bransch”, sade Euroseas vd Aristides Pittas nylgen till branschtidningen Freightwaves.
Att Euroseas utchartring av Synergy Oakland skett till ett extremt högt pris bekräftas av flera branschanalytiker:
”Vi har aldrig tidigare sett ett klassiskt Panamax-fartyg gå på så hög charter tidigare, även om det är en korttidscharter, säger Charles Mercier, containermarknadsanalytiker på företaget Alphaliner i en intervju i branschtidningen American Shipper.
Fotnot: ”Panamax-fartyg” är containerfartyg med en kapacitet på 4000-5000 TEU.