
Den nya EU-kommissionens tilltänkta transportansvarige, Maroš Šefčovič från Slovakien, får hejarop från det europeiska redarförbundet efter att han grillats av Europaparlamentets ledamöter i måndags.
Jodå, han är bevisligen väl insatt i den europeiska transportsektorns behov, den föreslagne transportkommissionären. Det ansåg i alla fall Patrick Verhoeven, generalsekreterare hos ECSA, branschföreningen för rederier inom EU, efter måndagens utfrågning.
Inför de kommande fem åren, med Jean-Claude Juncker som kommissionsordförande, är han tänkt att efterträda Siim Kallas. I den senaste kommissionen har han varit särskilt ansvarig för administrationen och för samarbetet med de andra EU-institutionerna såsom ministerrådet och parlamentet.
Under sitt inledningstal och sina svar i utfrågningen betonade Maroš Šefčovič bland annat behovet av internationella regler för att komma tillrätta med koldioxidutsläppen. Han vill väcka den stillastående processen för administrativa förenklingar vid transporter och förtullning, och vill se till att hamnar moderniseras och knyts till EU:s planerade transportstomnät Ten-T.
Maroš Šefčovič är född 1966, och större delen av sin grundläggande universitetsutbildning skaffade han sig vid Moskvas statliga institut för internationella relationer, under åren 1985–1990. På det doktorerade han i juridik, 24 år gammal, hemma i Bratislava, och blev rådgivare vid utrikesdepartementet.
Till hans långa rad av internationella uppdrag därefter hör ett antal relaterade just till Slovakiens EU-inträde, men även diplomatarbete i länder som Zimbabwe och Kanada samt för all del tre år som ambassadör i Israel.
Till Maroš Šefčovičs portfölj hör framför allt EU-kommissionens generaldirektorat för transporter och rörlighet, Move. Där blir han även ansvarig för EU:s frågor rörande rymden.