Rykten om en fullskalig etablering av e-handelsgiganten Amazon även i Sverige har florerat under det senaste året, noterar Handelsrådet och utredningsinstitutet HUI. I en rapport, publicerad nu efter en branschworkshop i vintras, lyfter de fram både negativa och positiva tänkbara effekter för svensk handel.
Lojalitet och logistik framhålls som två av nyckelorden när det speciella med Amazon ska fångas. Med 44 procent av USA:s totala e-handel, och exempelvis en tredjedel av Storbritanniens, är företaget västvärldens totalt dominerande spelare på området.
Den nu publicerade presentationen från Handelsrådet och HUI finns öppet tillgänglig här.
De svenska branschaktörerna som medverkade i vinterns diskussionsmöte på temat såg framför sig såväl hot som positiva effekter om Amazon snart skulle etablera sin marknadsplats även direkt i Sverige, med svensk handelssajt och lager på plats.
– Handeln kan inte bara köra på som den alltid har gjort, säger Clas Ohlsons Sverigechef Fredrik Uhrbom i rapporten.
– Vi måste tänka om för att möta den nya konkurrensen, inte minst större detaljhandelsbolag tenderar att vara lite cementerade i sin affärsmodell och har därigenom svårt att snabbt ställa om. Vi måste våga tänka nytt – fråga vad är vi bra på och vad är vi mindre bra på och sedan tänka partnerskap och last mile för att optimera värdet för kunden.
Över Europa har Amazon ett stort antal stora lager, totalt miljontals kvadratmeter. Men hittills inte en enda i Norden, trots att svenskarna redan handlar för cirka 700 miljoner kronor per år från Amazons utländska sajter.
Det har länge grundat för spekulationer om när tiden skulle kunna vara mogen för Amazons entré i Sverige. Under tiden har Amazons kompletterande affär kring digitala molntjänster, det vill säga hårddiskutrymme och processorkraft på servrar, lett till köp av mark i såväl Eskilstuna (200 000 kvadratmeter) samt Katrineholm och Västerås.
På logistiksidan stöper Amazon om marknadsförutsättningarna där företaget etablerar sig. Inom lagerhantering erbjuder man sina små handlare så kallade fulfillmenttjänster, med lagerhållning och leveranser på standardiserade och högklassiga villkor som gör slutkunder trygga. För att göra transporterna snabbare och billigare utvecklar företaget långtgående egna tjänster – till exempel eget flygnät – i stället för att förlita sig helt på traditionella stora speditionspartner. Och genom att dessa transporttjänster sedan även erbjuds handlare så blir Amazon till och med en direkt konkurrerande logistik- och transportaktör.
Alexander Kristofersson