Avgasrening med så kallade scrubbers kan ge lägre utsläpp av CO2 än byte till modernt lågsvavligt bränsle på fartygen. Det visar en färsk studie som gjorts av forsknings- och konsultföretaget CE Delft.
För att få använda traditionell tjockolja som drivmedel måste ett fartyg som trafikerar Östersjön vara utrustat med avgasrening med så kallad scrubber. Alternativet, för att kunna klara kraven på NOx-utsläpp idag är moden lågsvavlig diesel eller hybridoljor eller naturgas.
Nu presenterar forsknings- och konsultföretaget CE Delft en rapport som kommer till slutsatsen att högsvavligt fartygsbränsle ger marginellt lägre koldioxidutsläpp än lågsvavligt – om det används på fartyg utrustade med avgasrening med så kallade scrubbers.
CE Delfts studie inkluderade även utsläppen vid tillverkningen av det som blev bunkerolja respektive lågsvavlig fartygsdiesel. Studien kom även till slutsatsen att tillverkning av lågsvavlig fartygsolja i många fall genererar högre utsläpp av koldioxid än tillverkning av den lågsvavliga fartygsoljan.
Studien gjordes på fem olika fartyg.
Läs mer om studien HÄR