Exaktheten hos radarsensorer förbättrad — kan användas i självkörande fordon som kör i dimma, rök eller damm.
I nuläget navigerar självkörande fordon oftast med hjälp av lasersensorer. Nu har dock forskare vid Örebro universitet lyckats förbättra noggrannheten hos radarsensorer vid navigering till den grad att de kan användas i självkörande bilar – något som öppnar upp för säker körning oavsett väder.
Med den nya metoden närmar sig radarpositionering den noggrannhet som kan uppnås med laser. Enligt forskarna innebär detta att radarsensorer kan ersätta lasersensorer på de fordon som behöver kunna köra även vid dålig sikt, eftersom radarsensorer har förmågan att se genom rök, damm och dimma.
– Fördelen med radar är att den fungerar i alla väder och ser igenom rök och damm, kommenterar Daniel Adolfsson, doktorand i datavetenskap vid Örebro universitet.
Med den nya metoden kan en självkörande bil, som har åkt 100 meter, bestämma var den har färdats med 1 meters noggrannhet. Det är en förbättring av radarsensorernas positioneringssystem med en meter.
– Det är ett stort framsteg att minska felmarginalen från två till en procent. Metoden är både väldigt snabb och noggrann vilket krävs om självkörande robotar ska fungera säkert i samspelet med människor och andra robotar, säger Daniel Adolfsson och tillägger:
– Att vi har förbättrat radarsensorers noggrannhet kan leda till att självkörande fordon klarar av att köra säkert i alla väderförhållanden. Ett annat användningsområde är bygg- och gruvindustrin där självkörande arbetsmaskiner ska kunna fungera i miljöer med mycket damm.