
Företaget Proxios kommande programvara Explorer klarar att testa olika transportupplägg med grafik på datorskärmen. En demoversion av programmet visades på Logistik och transport i Göteborg.
Skulle det löna sig att samtransportera varorna som ska till våra fyra finländska destinationer över Östersjön? Det hör till frågorna som Göteborgsföretaget Proxios nya programvaruprodukter Explorer och Tariffs är tänkta att besvara.
Sedan ett antal år säljer Proxio visualiseringsverktyget Shipments, som ger överblick över företagets varuflöden med kartpilar i olika färger och storlekar beroende på exempelvis vem som kör godset och vad det kostar. Det har också gått snabbt att se var den geografiska tyngdpunkten för leveranserna har legat, som underlag för funderingar på var distributionscentraler ska placeras.
Men med höstens nya produkter, som visades upp i demoversion på mässan Logistik och transport i Göteborg den 29–30 maj, ska simuleringen alltså förfinas. Hur mycket pengar man sparar genom att styra om transporter, lägga till en samlastningspunkt eller byta leverantör på en rutt är förstås ofta omöjligt att förutse exakt.
Men programmet Explorer är tänkt att ändå spotta ur sig omedelbara uppskattningar baserade på all information som finns tillgänglig. I första hand frågar den de aktuella prislistorna inom företagets befintliga transportörskontrakt.
Där de inte räcker kan schablonuppskattade priser fyllas på från Proxios egen databas, ofta baserade på transportörernas prislistor. I tredje hand kan man lägga in egna antaganden i modellen, om man till exempel vill skissa på vad det skulle kosta om paket ska förses med nya etiketter någonstans längs vägen.
Proxios produkter körs på en pc hos användarföretaget. Någon ambitiös integration mot transporthanteringssystemet görs normalt inte, utan programmet kan utgå från excelblad som har exporterats ur systemet.
Vid sidan av Shipments har Proxio sedan många år även haft sin mest avancerade produkt Optimizer, ett program som självt föreslår tänkbara förbättringar i nätet. Det sägs dock vara så pass komplicerat att det främst används under handledning av särskilt utbildade konsulter under utredningsinsatser hos användarföretagen. De nya produkterna är tänkta att vara lättanvända analys- och beslutsstöd i vanliga logistikavdelningars löpande verksamheter.
Priset för Shipments användarlicens är 5000 kronor per månad. De kommande produkterna har ännu inte prissatts.