Tusen kronor per container i tillägg för prisuppgången på fartygsbränsle har blivit vanligt förekommande hos oceanrederierna i vår. Det är dock bara ett av många påslag som nu breder ut sig, och analysföretaget Drewry hör till dem som höjer rösten för en gallring bland branschens pristillägg.
Priset för bunkeroljan som driver världens fraktfartyg har stigit omkring 50 procent på ett år, samtidigt som spotmarknadspriserna för långväga containertransporter har rört sig nedåt. Nu sprider sig bruket att rederierna begär pristillägg för oljefördyringen hos sina kontraktskunder. En internationellt vanlig term är EBS, för emergency bunker surcharge.
Enligt vissa branschkommentatorer tycks dessutom andra kreativa, och möjligen mindre motiverade, påslag följa i kölvattnet – något som nu väcker krav på nya former av prisavtal där både transportör och varuägare skyddas mot onödiga överraskningar.
– Antalet tillägg och avgifter fortsätter att växa, ofta utan egentlig motivering. Vad ska exempelvis en ’extra administrationsavgift’ eller en ’containerförslutningsavgift’ täcka som inte ingår i den sålda standardtjänsten, frågar sig Robert Keen, direktör för brittiska fraktköparförbundet Bifa, i en artikel på branschsajten The Loadstar.
The Loadstar refererar till utvecklingen som ledd av rederiet MSC, som i juni lagt till i snitt 120 dollar per fyrtiofotscontainer – motsvarande grovt räknat 1000 svenska kronor. Men ungefär samtidigt har branschkollegan Hapag-Lloyd aviserat ytterligare ett ungefär lika stort påslag, utöver bränsletillägg, för vad som kallas operations cost recovery, översättbart ungefär som omkostnadsersättning.
Sammantaget har det blivit oklart var gränsen mellan respektive parts affärsrisker egentligen går, och analysföretaget Drewry hör till dem som nu argumenterar för att det måste klargöras. Rederier ska kunna stå skyddade mot väsentliga kostnadsfaktorer bortom den egna kontrollen, men ska inte för den skull kunna lägga på vad som helst, menar företaget. ”Att rederierna hävdar att de lider av fattigdom är inte ett tillräckligt bra skäl”, enligt Drewry, som dock samtidigt är kritiskt också mot fraktköparsidan vilken vaknat sent: ”Var hördes ropen på transparens när drivmedelspriserna var låga?”
Alexander Kristofersson