En modern automationslösning införs på Postnords lager för tredjepartstjänster i Norrköping, sedan Icaägda Apotek Hjärtat skrivit på ett avtal fram till 2024.
Postnords helhetsansvar för lagerhantering, transporter och vissa tilläggstjänster åt Apotek Hjärtat sträcker sig tillbaka till 2012, lagret i Norrköping invigdes 2013. Nu förlänger parterna sitt avtal fram till 2024. Postnord flaggar i sitt pressmeddelande för att uppdraget fortsätter att löpa ”parallellt med att man implementerar en modern automationslösning”. Transportnytt hoppas kunna återkomma om hur den ska utformas.
År 2015 förvärvades Apotek Hjärtat, med sina då cirka 300 butiker, av Ica, som självt redan hade 65 apotek under namnet Cura. Men Hjärtats logistik hos Postnord i Norrköping behölls. Istället flyttades handelsvarorna från Cura in under samma tak, från att tidigare ha legat i Icas högautomatiserade lager i Västerås.
Vid sin lageretablering i Norrköping 2013 bröt Apotek Hjärtat ny mark genom att börja svara själv även för distributionen av receptbelagda läkemedel. I Sverige har den sektorn annars varit delad mellan de två specialiserade företagen Tamro och Oriola. Transportnytt besökte invigningen 2013, och noterade då att automationsgraden var relativt låg, i och för sig med fyra stora lagerautomater för läkemedel. På lagret fanns omkring 15 truckar, mest skjutstativtruckar men även höglyftande plocktruckar.
Det har hittills inte varit särskilt vanligt med högt automatiserade lagerlösningar hos tredjepartslogistiker. Automationen tycks överlag vara mycket längre gången hos varuägare som driver sina lager själva. Transportnytt har vid några tillfällen skrivit om hur glappet verkar bero på skillnaden mellan tidshorisonterna för automationsinvesteringen – som ofta bör ha en livslängd på minst tio år – och kundavtalen, som sällan håller kunden bunden längre än några år i taget. Tredjepartslogistiker verkar ofta med små vinstmarginaler, utan utrymme för stora egna investeringar på långsiktig spekulation.
Alexander Kristofersson