Som ett komplement till sina befintliga utomhus-boxar testar Postnord en ny typ av paketutlämning.
Ordet ”robot” — som Postnord använder om sin nya provtjänst — är möjligen något missvisande, för det handlar inte om att en robot i traditionell mening ska stå och räcka över paket till kunderna.
Istället syftar termen robot på att man istället för vanliga utomhus-paketboxar nu ska testa en paketboxanläggning placerad inomhus i en egen lokal, där en paketrobot matar fram kundens paket.
Testet genomförs i en Postnord-lokal belägen i centrala Malmö, där kunderna kan hämta ut sina paket vardagar kl 07-22.
”Paketroboten” finns tillgänglig som leveransplats i e-handlarens fraktväljare och benämns ”Paketbox inomhus”. När kunden ska hämta ut sitt paket identifierar hen sig med mobilt BankID och får då en dörrkod och en QR-kod i Postnords app. Den digitala identifieringen är densamma som hos ett bemannat ombud och det tar cirka 10 sekunder att få sitt paket vid paketroboten.
— Konsumenterna har höga förväntningar på flexibilitet och tillgänglighet när de väljer leveransplats för sina e-handlade varor. Vi tror starkt på paketboxen som komplement till våra övriga leveransalternativ och vi testar därför olika versioner för olika typer av placeringar, kommenterar Helena Sjöberg, ansvarig för Innovation och Utveckling på PostNord Sverige.