Inför årets julhandelssäsong, vars startskott blivit ”Black Friday” den 24 november, har Postnord investerat i automatisk sorteringsutrustning för e-handelsförsändelserna från Netonnets centrallager i Borås – placerad inne på kundens lager. Med sitt nära samarbete vill de två företagen kapa både leveranstider och kostnader.
Sedan tidigare är Netonnets e-handelsdistribution organiserad på det ovanliga viset att Postnord, i rollen som transportör, tar över försändelserna för sortering redan inne i Netonnets lagerbyggnad, på en avgränsad yta. Nu tas nästa steg genom att Postnord där byter ut sin manuella sortering mot ett automatiskt sorteringsverk, levererat av Hanter Ingenjörsteknik.
– I e-handeln kräver kunderna mer och mer, terminaler längs kedjan blir flaskhalsar. Genom vårt sätt att samarbeta kan transporterna gå förbi terminaler, och gå snabbare till ställen närmare kunden, säger Netonnets logistikchef Stefan Svensson till Transportnytt.
– För Postnord ger det färre transportkilometrar och effektivare sortering, samtidigt som vi vässar vårt erbjudande till kunderna. Därför funkar det bra att vi upplåter lite yta på vårt lager, och arbetar närmare varandra.
Enligt Postnord innebär lösningen att Netonnet kan erbjuda snabbare leveranser, och leverera med garanterat hög leveransprecision även vid sena beställningar. Kunder kan beställa ända fram till klockan 22.00 och vänta sig leverans dagen efter. Vägen till kunderna tar 10–18 timmar efter att varorna lämnat Netonnets lager.
Utrustningen har byggts upp och provkörts under senaste månaderna, och denna vecka, inför svarta fredagen, togs den i skarp drift. Men diskussionerna och planeringen går långt tillbaka. Att Postnord vågar bära en stor systeminvestering ute hos en enskild kund baseras, enligt Stefan Svensson på Netonnet, på tilliten som byggts upp mellan parterna genom långt och nära samarbete, snarare än på formella utfästelser.
Nu är tanken att utvecklingen mot snabbare leveranser ska kunna drivas ännu längre.
– Sammadagsleveranser kommer vi att utveckla under nästa år, säger Stefan Svensson och framhåller den viktiga tillgången som Netonnet har i sina 30 ”lagershoppar”, nätet av butiker med karaktär av lager.
– Med ett stort centrallager lite längre från till exempel Stockholm tillgodoser man en stor del av e-handelskunderna, men det finns en del som kommer att vilja få sina varor ännu snabbare. Vi kommer under kommande år att utveckla det kraftigt, och ge kunderna tillgång till ännu snabbare leveranser.
Nära samarbete mellan transportör och handlare blir avgörande då.
– I transportbranchen har det traditionellt sett ut så att man kör ut varor fram till lunch och samlar in på eftermiddagen, och sorterar på natten. Där måste både vi och transportörerna tänka om, säger Stefan Svensson.
– Och även transportörerna vill använda sina sorteringsanläggningar och andra resurser under större del av dygnet.
Alexander Kristofersson