Återanvändbart transportemballage för nätbutikernas konsumentleveranser – det är grundidén för Helsingforsbaserade Repack som hittills har kunder i sju länder. Påsens väg tillbaka till ”poolen” går via vanliga postlådor. Transportnytt mötte grundaren Jonne Hellgren.
Efter några års experimenterande – dels med förpackningarna men även med ersättningsupplägget gentemot handlare och konsumenter – tycks Repack ha hittat fram till en lösning där påsarna börjar få snurr. Hemtextilietillverkaren Finlayson hör till de nu cirka 30 kunderna, liksom Finlands ledande friluftsdetaljist Scandinavian Outdoor, samt Sverigebaserade Filippa K.
Villkoren mot slutkunden ställs upp av handlaren, men kan bestå i att konsumenten betalar 35 kronor extra för att få leveransen i Repacks påse, mot att sedan få en virtuell rabattkupong på 10 procent inför nästa köp efter att påsen har skickats tillbaka till Repacks pool via närmaste postlåda. Påsen kan erbjudas gratis till kunder som handlar över en viss summa, något som kan ge incitament att beställa mer.
– Vår lösning minskar handlarens kostnad för engångsförpackningar, minskar utsläppen av växthusgaser, och e-handelskunderna tycker om att det är miljövänligt och att de slipper skräp. Och det bidrar till att kunderna känner större lojalitet och lägger större beställningar, säger Jonne Hellgren, som är Repacks vd och en av tre grundare.
Transportnytt möter honom vid Svensk digital handels årliga logistikdag i Borås i slutet av oktober.
– Det vi tyckte var svårast att knäcka från början var konsumentens incitament. Vad skulle de se för skäl att välja det här? Men e-handlarna såg lösningen direkt: belöna kunderna med en rabattcheck på nästa köp.
Till ekvationen hör att kunderna som värderar hållbarheten högst är en attraktiv målgrupp. Kvinnor mellan 25 och 45 är överrepresenterade, och enligt Jonne Hellgren är hans fraktemballage korrellerat till större beställningar än vad engångsförpackningarna är.
Rejält sydda påsar i presenningsaktig polypropylen är det vanligaste emballaget i Repacks lösning för återbruk av e-handelsförpackningar. Standardpåsen finns i tre storlekar varav den största är tänkt att rymma 20–45 liter. En etikett bär returadress, och unikt id i form av en streckkod – något som även förenklar en eventuell varuretur från kundens sida.
Men specialpåsar tillhandahålls till och med för hembärning av soffor, då med rejäla handtag. Där sker ingen emballageretur via postlåda, utan hemleverantören släpper ut möbeln och tar med sig säcken tillbaka. Och Repacks möjligen mest speciella kund är en miljövänligt sinnad Berlinbaserad sängtillverkare med helt lokal produktion – och hemleveranser uteslutande på cykel.
Det mest avlägsna land som Repack har kunder i är Australien. Därifrån går påsarna inte tillbaka till Europa, utan systemet drivs lokalt av Australia Post. Även i närmare länder där Repack självt driver igång systemet är det en tänkbar utvecklingsväg att driften kan överlåtas till nationella postoperatörer, enligt Jonne Hellgren.
– Det är en tjänst som ligger naturligt för dem.
Alexander Kristofersson