Posten Norge provar nu elektriska paketcyklar från brittiska Electric Assisted Vehicles Ltd. Ny design ska locka bekväma budbilsförare att tänka om.
Cyklarna byggs av EAV som håller till i Oxford. EAV förklarar sin filosofi med att de skalar ner varubilens bekvämlighet till cykelstorlek, i motsats till andra som försöker skala upp budcykeln till bilstorlek. Detta menar man ska locka fler vana budbilsförare att lämna sina bilar utan att det känns hemskt att sätta sig på en cykel.
Posten Norge AS är första kunden som skaffar EAV:s största modell, med lastkapacitet på upp till 2,5 kubikmeter. Cyklarna kommer att testas i olika nordiska städer.
Posten har flera projekt för miljövänligare stadslogistik på gång. Samarbetet Älskadestad som startades i Stockholm 2017 mellan Bring, Ragn-Sells, Vasakronan och Stockholms stad finns nu i flera städer. I Oslo kör Ragn-Sells, Bring och KLP Eiendom varuleveranser till innerstaden med små elfordon som tar med sig sopor på returen.
Andra satsningar från Postens sida är varucyklar från Göteborgsföretaget Velove, Paxster från norska Loyds, samt små elfordon från Västerviksbaserade Inzile.