Postnord Logistics har beställt två eldrivna Iveco Daily 35S med totalvikten 3,5 ton för utvärdering. Bilarna kommer att levereras under sommaren 2014.
De två första nytillverkade elbilarna i modern tid i 3,5-tonsklassen kommer således till Sverige i sommar. Postnord Logistics kommer att köra två Iveco Daily Electric av modellen 35S i ordinarie verksamhet i Stockholms innerstad och kontinuerligt utvärdera dem.
– För att nå högt satta miljömål jobbar vi målmedvetet med bland annat omställning till ny fordonsteknik och ökad andel förnyelsebara drivmedel, säger Mats Ståhlgren, chef för produktion i Postnord Logistics i Sverige.
Redan 1986 visades den första elversionen av Iveco Daily. Den nu aktuella versionen introducerades 2009 och har uppdaterats sedan dess. Den finns i både 3,5- och 5,0-tonsversioner som skåp och chassi. Motoreffekten är 30 kW för 3,5-tonnaren med 60 kW som toppeffekt.
Toppfarten är begränsad till 70 km/tim. Vid bromsning går kraften tillbaka och återladdar batterierna som är av natriumnickelklorid-typ. Betterierna är monterade under bilen och kapaciteten är 152 Ah. De laddas på åtta timmar i ett trefas 380V/32 Ah-uttag. Räckvidden är ca 9 mil.
För svensk del betyder eldrivna distributionsbilar i praktiken Renault Kangoo i den minsta viktklassen. Iveco Daily är den första 3,5-tonnaren som når Sverige och som från början tillverkats som elbil. Då bortser man från de försök med elbilstillverkning som gjordes för 35 år sedan. Både räckvidd och maxlast för låg på dem för att de skulle kunna komma till bred användning.