Svenska e-handlare räknar med tillväxt nästa år, enligt en ny enkät.
Svenska e-handlare ser goda tillväxtmöjligheter 2025 och hela 7 av 10 e-handlare bedömer att deras omsättning kommer att öka nästa år.
Det visar en ny undersökning med svenska e-handelsföretag, utförd av analysföretaget Kantar på uppdrag av DHL.
Studien genomfördes i september och oktober 2024 och bygger på intervjuer med 189 små och medelstora svenska e-handelsföretag.
— Undersökningar om e-handelns utveckling brukar utgå från konsumenterna. För första gången har vi istället ställt frågor till e-handlarna. Resultatet är en positiv överraskning som kan markera en vändpunkt för e-handelsföretagen. Många har haft det tufft de senaste åren, kommenterar Johan Widman, Director E-commerce på DHL Freight Sverige.
Enligt enkäten ser dessutom 8 av 10 tillfrågade e-handlare en stor potential till expansion utomlands, framför allt de som redan är etablerade på flera marknader. Samtidigt lyfter nästan hälften fram logistik som det största hindret, där faktorer som höga fraktkostnader och komplexa regelverk utanför EU utgör utmaningar.