Papper och penna är fortfarande vanligast när det är dags att inventera, det används i mer än hälften av företagen. Det uppger Idnet som genomfört en undersökning bland logistikchefer på större svenska företag.
Trots moderna hjälpmedel som handdatorer, truckdatorer med scanner, röststyrning och smarta glasögon, så är det papper och penna som är det viktigaste verktyget vid inventering. Det konstaterar företaget Idnet som för några månader sedan genomförde en undersökning bland logistikchefer i större svenska företag.
Undersökningen gällde hur inventeringarna på lagret genomförs. Drygt hälften av de som svarade att de fortfarande använde papper och penna vid inventeringarna. Näst vanligast metod att inventera är med handdator, som används av en tredjedel. 14 procent använder en persondator eller truckdator med scanner. Några enstaka företag inventerar med hjälp av röststyrning. Totalt var det 49 företag som deltog i undersökningen. Nästan 190 logistikchefer på större svenska företag som tillfrågades.
– Det är överraskande att hälften av företagen fortfarande använder papper och penna när de inventerar. Vi vet att nya tekniklösningar ger kvalitetsförbättringar, kommenterar Christina Befwe, marknadschef på Idnet i ett pressmeddelande från företaget.
Andra resultat av undersökningen är att fyra av tio företag väljer att stänga ner verksamheten åtminstone delvis när det är dags för inventering. Idnet menar att undersökningen ger stöd åt att valet av inventeringsmetod har betydelse för om man måste stänga ner den löpande verksamheten under inventeringen eller inte. Av de som använder papper och penna stänger mer än hälften helt eller delvis ned verksamheten när de inventerar.
För de som använder handdator eller truckdator är det nästan dubbelt så vanligt att verksamheten hålls igång som vanligt under inventering. I nästan 90 procent av företagen klarar man att genomföra inventeringen med egen personal. Mer än hälften av företagen lägger årligen ner mer 100 personaltimmar per lager på inventeringsarbete.