Tidöpartierna höjer reduktionsplikten men sänker bränsleskatten — så tycker branschen.
Regeringen och Sverigedemokraterna meddelar att de lägger fram en ny strategi för bränslepolitiken. I kommande budget kommer Tidöpartierna att föreslå att reduktionsplikten höjs från nuvarande sex procent till tio procent och att el ska kunna inkluderas i reduktionsplikten.
Höjningen innebär, enligt samarbetspartierna, att Sverige väntas kunna nå en del av EU:s klimatmål fram till 2030.
Samtidigt föreslås att bränsleskatten sänks, detta för att ”kompensera för prispåslaget av den justerade reduktionsplikten”.
Enligt förslaget väntas därför drivmedelspriserna vid pump minska framöver.
Blandade reaktioner
Förslaget möts av blandade reaktioner från transportbranschen:
Enligt Sveriges Åkeriföretag är en höjd reduktionsplikt ”positivt för åkerinäringens hållbarhetsarbete och omställningen till en fossilfri fordonsflotta”. Samtidigt anser man att det är ”otydligt hur en höjd reduktionsplikt påverkar åkerinäringen”.
— Långsiktiga politiska spelregler är av största vikt för åkerinäringen, inte minst kopplat till framtida investeringar i fordon och bränsle. Från åkerinäringen vill vi se en långsiktig överenskommelse kring reduktionspliktens utveckling och framtida nivåer, kommenterar Ulric Långberg, samhällspolitisk chef vid Sveriges Åkeriföretag.
Vill se en bred utredning
Transportföretagen anser å sin sida att beskedet om höjd reduktionsplikt och sänkt drivmedelsskatt är välkommet. Man poängterar dock att branschen fortfarande efterfrågar ”klarhet i frågan om när regering ska tillsätta utredningen om en total översyn av alla nu gällande nationella skatter och andra styrmedel som påverkar kostnaderna på transporter”.
— Det är hög tid, givet nya styrmedel och ambitiösa klimatmål från EU, att analysera vilka styrmedel som behövs i Sverige för att klara detta på ett kostnadseffektivt sätt. Tiden är mogen för en verkligt bred utredning och en styrmedelsreform. Vi vill gärna se att elskatten vid laddning av tung yrkestrafik sänks för att ytterligare accelerera elektrifieringen, kommenterar Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
”Olustig dans”
Hos 2030-sekretariatet — som är Sveriges nationella sekretariat för att nå transportsektorns klimatmål — är man betydligt mer kritiska:
– Det är en olustig dans vi bevittnar. Delar av Tidömajoriteten inser att de fossila drivmedlen måste fasas ut för att hejda klimatkrisen, klara Sveriges klimatåtaganden och få våra miljarder från EU, medan andra delar fokuserar på att fossila drivmedel ska vara så billiga som möjligt, kosta vad det kosta vill. Nu sänks klimatpåverkan från de fossila drivmedlen, vilket är positivt, men stora delar av klimatnyttan äts upp av sänkta drivmedelsskatter, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet, i en skriftlig kommentar.