Järnvägsfärjorna i fokus när statsmininstern besökte Trelleborgs hamn.
Bortsett från att en mindre mängd tågvagnar transporteras på linjen Ystad-Świnoujście är det numera endast på linjen Trelleborg-Rostock som det bedrivs tågfärjetrafik mellan Sverige och kontinenten.
Detta passade ledningen för Trelleborgs Hamn på att lyfta när statsminister Ulf Kristersson nyligen besökte hamnen. Hamnens vd Malin Collin påpekade att järnvägsfärjorna ur ett försvarsperspektiv är oumbärliga för att frakta tunga fordon, materiel och stål.
Vidare lyfte Malin Collin vikten av redundans då Trelleborgs och Ystads hamn utgör de enda kvarvarande alternativen för tågtrafik till kontinenten, ifall förbindelsen över Öresundsbron skulle sluta att fungera.
– Järnvägsklaffarna i färjeläge 8 och 9 är däremot otroligt kostsamma i drift och underhåll, och det är inte kommersiellt hållbart för oss som hamn att långsiktigt bära detta själva. Därför bör det vara av nationellt intresse att säkerställa denna infrastruktur för att bibehålla redundansen i Sveriges transport- och försörjningskedjor, sa Malin Collin vid besöket.
Statsminister Kristersson uppges ha visat ett stort intresse för järnvägsfärjorna, och förklarade att ”Trelleborgs Hamn spelar en viktig roll för såväl Sveriges handel med omvärlden som för vårt försvar.”
Fotnot: Denna artikel har uppdateras. I en tidigare version uppgavs att det inte bedrivs någon tågfärjetrafik alls mellan Ystad och kontinenten, vilket nu har korrigerats.