Det var inte de förlorade terminalupphandlingarna eller höjda banavgifter som tvingade norskägda Cargonet att lämna landet. Det var den bristande tillförlitligheten på spåren som gjorde att företagets kostnader blev för stora. Det säger företagets avgående svenska vd Patrik Hermansson.
Cargonet var tidigare den stora kombioperatören i landet. I slutet på förra året förklarade företaget att man i princip lämnar landet.
På Stora Kombidagen som arrangerades Trafikverket, Åkeriföretagarna och Tågoperatörerna gav vd Patrik Hermansson, bakgrunden till beslutet. Transportnytt 3-2012 som nu kommit ut innehåller en längre artikel om Kombidagen.
Hermansson konstaterade att den stora utmaningen var att driva ett öppet nätverk med fasta avgångar. Transportsköparna kunde från dag till annan bestämma sig för att följa med – eller inte.
Cargonets målgrupp var främst övriga transportörer, oftast med en egen fordonsflotta på gummihjul. Det innebar att för många kunder blev Cargonets kombitransporter ett sätt att avlasta sitt eget nätverk. Detta istället för att järnvägen svarade för basbeläggningen och att landsvägen tog hand om topparna.
Patrik Hermansson avfärdade i stort sett att höjda banavgifter och att Cargonet förlorat driften av terminaler runt om i landet hade spelat någon större roll när man bestämde sig för att lägga ner.
Istället är det den bristande tillförlitligheten på spåren som gjorde att Cargonets kostnader blev för stora.
– Punktlighet är A och O. Om transporterna är förutsägbara är behovet av vagnar som står i reserv betydligt mindre, enligt Hermansson.
Oförutsägbarheten gör transporter med tåg mindre attraktiva. Kunderna väljer istället att lägga sina transporter på lastbil. Skälen till förseningarna kan vara många, påpekade han. Det kan handla om eftersatt underhåll av spår och växlar, eller en hård vinter.
Green Cargo som fungerat som tågdragare åt Cargonet har nu tagit över en stor del av transporterna. Två linjer mellan södra Sverige och Norrland flyttar över till det nystartade Real Rail AB. Real Rail ägs av norska Cargonet AS och åkerikoncernen Sandahlsgruppen som är stor transportör åt Schenker.