Kalmar har fått en beställning värd 150 miljoner kronor från Oslo hamn, på åtta portalkranar med gummihjul – de mest avancerade i världen hävdar tillverkaren.
Det handlar om åtta elektriskt drivna, helt utsläppsfria, kranar med 50 tons lyftkapacitet. Det är så kallade RTG-kranar (rubber tyred gantry). Enligt Kalmar blir de blir världens mest avancerade, med automatisk positionering i stil med vad Kalmar sedan tidigare har använt i bland annat staplingskranar och grensletruckar. Föraren kan följaktligen fokusera på containrarna.
De tillhörande automationslösningarna håller bland annat koll på stapelprofilerna, så att containrar inte av misstag ska skjutas ned över lastbilsfilen. De rapporterar automatiskt till terminalsystemet var respektive container ställs, och samlar driftsdata om kranarna för att effektivisera underhållet.
Oslo hamn har använt kranar från Kalmar även tidigare. De nya kranarna, som ska levereras inom 18 månader, kommer att öka hamnens containerflöde från 210 000 till 450 000 teu (tjugofotsenheter) per år. De kommer att stå i området Sydhavna, och investeringen är del i Oslos satsning på att i samla sjöfraktsverksamhet i första hand dit, så att kajer i innerstaden ska kunna vara mer tillgängliga för invånarna.
Kalmar ingår i den finska koncernen Cargotec.