
I ett enda stort läggspel gör nu Toyota, Kalmar, Konecranes, Linde och Brubakken stora förändringar när det gäller försäljning och distribution av tunga truckar. Det är tunga motviktstruckar, containerhanterare och terminaltraktorer som främst berörs, inte minst på den svenska marknaden. Samtidigt sker stora förändringar i produktionsledet.
• Ur svenskt marknadsperspektiv är den överraskande nyheten att norska truckuthyrningsföretaget Brubakken nu representerar Konecranes truckar även i Sverige. Konecranes låg tidigare hos Toyota.
Brubakken etablerade sig nyligen med ett säljkontor i Göteborg och tog samtidigt över distributionen av terminaltraktorer från Mafi och hanteringsutrustning från Seacom. Nu i efterhand var det kanske inte så oväntat att Brubakken även skulle ta över Konecranes sortiment även här i landet. I Norge har man representerat Konecranes sedan länge.
• Toyota har i sin tur har offentliggjort ett nytt samarbetsavtal med Kalmar, från och med i maj. Enligt avtalet kommer Toyota att samarbeta med Kalmars säljorganisation för hela sortiment av tunga truckar, containertruckar och terminaltraktorer. Toyota avslutar samtidigt agenturen för Konecranes här i landet. Toyota och Kalmar inledde ett samarbete redan förra året kring en mindre del av Kalmars sortiment. Men banden mellan fabrikaten sträcker sig långt bak i tiden. Under en tid delade man säljbolag i Sverige.
• Konecranes slutför samtidigt affären med Kion Group som offentliggjordes i februari i år. Den innebär att Linde, som är en del av Kion Group, lägger ner sin egen tillverkning av containertruckar i walesiska Merthyr Tydfil. Istället kommer hela produktionen med tiden att flyttas till Konecranes fabriker i Markaryd och Shanghai.
Konecranes tar dessutom hand om reservdelshantering och service av containertruckarna i hela världen. Man tar också över en del av Lindes produkträttigheter. Även mellan Linde och Konecranes finns historiska band. När SMV, som sedan blev Konecranes startade, tillverkade man bland annat tunga truckar med Lindes varumärke under ett antal år.
Mats Udikas