Sveriges Åkeriföretag larmar om att det blivit allt svårare för lastbilschaufförer att parkera sina fordon — inte minst i Värmland, där igenbommade kontrollplatser har förvärrat situationen.
Under sommaren har bristen på parkeringsplatser för lastbilar fått stort genomslag i Värmlandsregionen. Upprinnelsen är att flera kontrollplatser som länge använts som rastplatser av den tunga trafiken har bommats igen, vilket gjort det ännu svårare för lastbilschaufförerna att hålla sina kör- och vilotider.
– Det ser likadant ut över hela landet. Situationen börjar bli ohållbar, säger Per Broholm, regionchef på Sveriges Åkeriföretag i region väst.
Stor uppmärksamhet
Den igenbommade kontrollplatsen Stolpen i Kristinehamn i maj i år har tillsammans flera andra nedstängda kontrollplatser fått stor medial uppmärksamhet och riktat strålkastarljuset mot ett växande problem inom transportbranschen, nämligen bristen på parkeringsplatser längs de svenska vägarna och bristen på avställningsytor för släp i städerna.

– Bristen på parkeringsplatser har varit ett problem under lång tid, men eskalerat på senare tid när transporterna ökat och fordonen blivit större samtidigt som det byggs färre parkeringsplatser idag än för ett antal år sedan. Det har därför blivit svårare och svårare för chaufförerna att hitta någonstans att ställa sig. Alla vill ha transporterna men få vill ha bilarna parkerade hos sig, säger Per Broholm.
Inga alternativ
Kontrollplatsen Stolpen, som är en väl tilltagen kontrollplats med toaletter och stora uppställningsytor, har under lång tid använts som parkeringsplats för lastbilar och är enligt Per Broholm ”en inarbetad del i logistikkedjan” mellan Stockholm och Oslo. Samtidigt bör påpekas att parkering generellt sett inte är tillåtet på kontrollplatser, eftersom de är avsedda för att användas till just kontroller eller trafikövervakning.
– Idag bygger man inte kontrollplatser på det här sättet, men den här platsen har under lång tid använts för att det inte finns några andra alternativ att ställa sig på i området, säger han.
Tvingas stå på fel ställen
När den nu omtalade kontrollplatsen försvunnit tvingas de som tidigare parkerat här att hitta andra ställen att stå på. Det har i vissa fall gjort att man måste parkera på ställen som inte är avsedda för lastbilar att parkera på.
– Konsekvenserna blir att vi får bilar stående på ställen där vi inte vill ha dem. I Göteborgsområdet vet jag att en del chaufförer börjat använda av- och påkörningsramper exempelvis. Många tar idag hellre en parkeringsbot än en sanktionsavgift för kör- och vilotider, konstaterar Per Broholm.

Han har full förståelse för att kontrollplatserna behöver vara tillgängliga för polisen att använda i sitt arbete men är samtidigt kritisk till Trafikverkets beslut att bomma igen kontrollplatserna utan att det finns några andra alternativ till chaufförerna.
– Stressen ökar och det börjar bli ett arbetsmiljöproblem för chaufförer som inte hittar plats för att kunna ta sina lagstadgade raster när de behöver, säger han.
Flera orsaker
Att problemet med parkeringsplatser för tunga fordon eskalerat på senare tid tror Per Broholm beror på flera saker sammantaget. Exempelvis längre fordon som kräver mer yta, utbyggnad av laddinfrastruktur som tar bort en del av parkeringsytan och att det byggs färre parkeringsplatser när man bygger nya vägar samtidigt som antalet lastbilar på vägarna ökar.
– Parkeringsplatser för lastbilar glöms till stor del bort när man bygger om städer och vägar idag. Alla vill ha transporttjänsterna men ingen vill ta ansvar för att det ska finnas parkeringsytor, menar han.
Sveriges Åkeriföretag har haft flera möten med Trafikverket men inte fått det gehör som man hoppats på. Myndigheten hänvisar till att det är arbetsgivarnas uppgift att se till att chaufförerna kan hålla sina tider för rast och vila eller uträtta sina behov.
– För att komma till rätta med problemen över tid krävs att vi får politikerna med oss och att de förstår problemet som finns i både kommunerna och längs de statliga vägarna. Men att bygga om infrastruktur tar tid och kostar pengar, säger han.
Har uppvaktat ministern
Tillsammans med vinterväghållning var parkeringssituationen den stora frågan i Almedalen i somras när Sveriges Åkeriföretag mötte politikersverige. Nyligen överlämnades också en skrivelse från trafikutskottet till infrastrukturminister Andreas Carlsson i ämnet.

Ett regeringsuppdrag pågår till och med 2029 för att se över situationen, men det behövs snabbare lösningar för att inte ytterligare öka stressen hos landets yrkeschaufförer. Till viss del tror Per Broholm att problemet kommer att lösas av privata aktörer som erbjuder betalalternativ.
– Viljan finns att betala för parkering. Här är det också viktigt att kunna se tillgängligheten, att det är enkelt att boka och kunna se vilket serviceutbud som finns, säger Per Broholm.
Nytt app-alternativ
Ett privat alternativ som dykt upp under sensommaren är TruckTrust, en digital plattform som närmast kan liknas vid ett ”Airbnb” för transportbranschen. Här kan alla som har en ledig parkeringsyta att hyra ut ansluta sig. Användarna kan sedan söka och betala direkt i appen.

– Vi drog igång den 3 september i år och har idag 13 aktörer som hyr ut mellan 1 och 30 platser och runt 300 användare, säger vd:n Linda Larsson.
Målsättningen är att inom ett år ha 450 anslutna uthyrare och 4 500 användare. Varje uthyrare sätter sina egna priser och många kan erbjuda inhägnade parkeringsmöjligheter.
– I steg ett riktar vi oss till Sverige men i nästa steg, som sker under 2026, kommer vi att öppna upp även för Norge och Finland, och eventuellt även Danmark, säger Linda Larsson.

















