Axfood har infört nästa generations röstsystem för orderplock. Systemet är flerspråkigt och avsett att användas på koncernens samtliga anläggningar.
Röstsystemet benämns ZetesMedea Voice och kommer från företaget Zetes, som Axfood har ett mångårigt samarbete med. För att optimera sina lagerprocesser och öka genomströmningen av leveranser har Axfood sökt efter en skalbar lagerlösning (warehouse execution system = WES) som skulle möjliggöra ett enhetligt och effektivt arbetssätt på samtliga deras anläggningar.
Axfood har nu alltså valt ZetesMedea Voice som sitt gemensamma WES för sina lager. Projektet är fullt utvecklat och i användning hos Axfood.
— Under nästan tio år har vårt partnerskap med Zetes gjort det möjligt för oss att öka effektiviteten och minska kostnaderna längs hela distributionskedjan. Vi är återigen mycket nöjda med den lösning som föreslagits och den service och support som levererats, säger Lenny Eriksson, System Manager på Axfood, i ett pressmeddelande.
Lösningens röstigenkänningssystem stöder flerspråkiga arbetsgrupper, något som innebär att det blir lättare att introducera personer i arbetet som inte har svenska språket som modersmål. Systemet uppges också bidra avsevärt till att öka effektiviteten i arbetsstyrkan och lagerprocesserna, särskilt hos de som står inför arbetskraftsutmaningar i samband med hög personalomsättning eller säsongsbetonade anställningsmetoder.
ZetesMedea Voice används för närvarande av 500 orderplockare hos Axfood, vilket förväntas fördubblas under de närmaste åren.