Finnsirius är redo att sättas in på linjen Kapellskär–Långnäs–Nådendal.
Rederiet Finnlines har i sommar tagit leverans av det första av två nya frakt- och passagerarfartyg från det kinesiska skeppsvarvet China Merchants Jingling.
Det nya fartyget heter Finnsirius och kommer att i slutet av året följas av systerfartyget Finncanopus. Fartygen ingår i något som Finnlines benämner Superstar-klassen, och bägge fartygen kommer att gå i trafik mellan Sverige, Åland samt finska fastlandet på sträckan Kapellskär–Långnäs–Nådendal.
Först ut att ersätta ett av de befintliga fartygen på sträckan blir nu Finnsirius, som sätts i trafik i september.
De två nybyggena får en ökad kapacitet jämfört med sina föregångare. Enligt Finnlines ökar lastkapaciteten med nästan 24 procent till 5 200 lastmeter, medan passagerarkapaciteten fördubblas från dagens 554 till 1 100 passagerare.
Enligt Finnlines kommer de nya fartygen att transportera gods på ett mer hållbart sätt. Fartygen uppges bland annat vara försedda med såväl landströmsanslutning som batteripaket, som kan laddas i hamn och generera kraft till havs.
Finnsirius och Finncanopus ingår i ett större investeringsprogram på 500 miljoner euro, där även tre nya rorofartyg ingår vilka har varit i drift sedan förra sommaren.
Fakta om Finnsirius och Finncanopus
Fartygstyp: Ro-pax
Isklass: 1A Super
Total längd: 235,6 m
Största bredd (Moulded breadth): 33,3 m
Bruttodräktighet (GT): 65 692
Dödvikt (DWT – maximal lastförmåga): 11 980
Lastmeter: 5 200
Optimal hastighet: 16,3 / 21,0 knop
Motoreffekt: 4 x 7 200 kW
Flagga: Finland
Maximalt antal passagerare: 1 100
Antal passagerarhytter: 323
Rutt: Sverige-Finland (Kapellskär-Långnäs-Nådendal)