Hamnfyran i Göteborg sa nej till medlarnas förslag. Därmed inleds nya stridsåtgårder på APM Terminals från och med kl 16 måndag 13 mars. Det är en blockad mot övertid, inhyrning och nyanställningar som pågår fram till 30 april.
Hamnarbetarförbundet sa åter nej till ett förslag från Medlingsinstitutet. Arbetsgivaren APM Terminals tackade däremot ja till förslaget till ett lokalt avtal.
Enligt ett pressmeddelande från APM Terminals finns tre möjligheter att teckna avtal med Hamnarbetarförbundet, eftersom arbetsgivaren redan har ett avtal med Transportarbetarförbundet. Det är att:
• upprätta ett så kallat hängavtal på Transportarbetarförbundets befintliga kollektivavtal,
• upprätta ett lokalt avtal,
• teckna ett tredjepartsavtal som initieras av Transportarbetareförbundet.
Hamnarbetarförbundet förkastade alternativet med hängavtal i höstas. Nu har avdelningen Hamnfyran sagt nej till förslaget om ett lokalt avtal som Medlingsinstitutets föreslagit.
APM Terminals stödjer alla tre förslagen, uppges i ett pressmeddelande från företaget:
– Det är inte acceptabelt att ett företag som respekterar kollektivavtalet och svensk lag, kontinuerligt ska drabbas och skadas av strejker och blockader, säger Henrik Kristensen, vd på APM Terminals i Göteborg.
– Hamnfyrans svar lämnar oss nu utan tvivel om att de inte vill ha ett kollektivavtal. De vill ha samma rättigheter som fackföreningar med kollektivavtal har, men samtidigt kunna ta till konfliktvapnet för att tvinga APM Terminals att följa deras krav. Det är inte seriöst, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.
I Hamnfyrans svar till medlarna hävdas att förslaget till kollektivavtal som medlarna lagt fram är sämre än det tidigare förslaget, eftersom delar av medbestämmandelagen skulle avtalas bort.
När det gäller frågan om arbetsmiljön uppger Hamnfyran att Transportarbetarförbundet ”kategoriskt avvisat samverkan”. Förslaget lämnar därför ”parterna i ett fortsatt gungfly”.
Hamn- och stuveriavtalet löper ut under löper ut under våren. I sitt svar till medlarna uppger Hamnfyran att man hoppas att det kan innebära en öppning i konflikten och att man är beredda på att sluta ett självständigt avtal med APM Terminals ”och andra intresserade arbetsgivare i Sveriges hamnar”.
Mats Udikas