
Konkursen har inletts för järnvägstransportören Intercontainer Scandinavia, sedan Maersk dumpat företaget till förmån för Logent och TM Rail för inrikestrafiken med containrar på räls. Men omedelbart har ett nytt Intercontainer bildats för att driva vidare de livskraftiga linjerna.
Intercontainer Scandinavia har stått för regelbunden intermodal godstrafik på järnvägssträckor mellan Västkusten och området kring Mälardalen, upp till Borlänge, Gävle och Sundsvall. Mest frekvent har trafiken varit på sträckan Västerås–Göteborg, med upp till 14 tåg i veckan i bägge riktningar. Västerås kombiterminal har fungerat som nav i Mälardalen, och företaget Rush Rail har dragit tågen. Omsättningen låg 2008–2011 stadigt på drygt 140 miljoner kronor per år.
Neddragningar görs nu och kartan på Intercontainers och Rush Rails webbplatser gäller inte längre. Men ett antal av linjerna, bland annat Sundsvall–Göteborg, drivs ändå vidare utan avbrott inom ramen för ett nybildat bolag: Intercontainer Sweden SUCO AB. Det har befattningshavare som känns igen från föregångaren, och adressen är densamma.
Intercontainer Scandinavia hade ägts av investmentbolaget Medströms sedan vintern 2011, men historiken av dåliga resultat går längre tillbaka. Siffrorna lyser rött för varje år sedan 2007. Det senast redovisade året är 2011, då förlusten blev 13 miljoner kronor såväl i rörelsen som bolaget. Beskedet i december 2012 att Maersk gick över till Logent och TM Rail istället lade sten till börda, och i februari kom konkursbeskedet för Intercontainer.