PROVKÖRNING. Renault Trafic har sålts i över 2,5 miljoner exemplar och fick en facelift 2021. Utseendet är sig likt om än lite slitet, men med 100 procent eldrift lever Trafic vidare.
I vår egen publikation ”Transportbilsguiden 2024” har Renault Trafic idag hela 13 konkurrenter. Flera av dem har en elegant och till och med läcker design trots att samtliga är mer eller mindre lådlika.
Någon läcker design gäller inte för Renault Trafic. Även om den under de senaste tio åren fått ett par uppdateringar och mindre designförbättringar — däribland nydesignade strålkastare med full LED samt ett lätt omarbetat nosparti — så skriker det förlegade utseendet efter en ny design.
För att ta mig upp och in bakom ratten så måste jag ta tag i ratten och dra mig upp. Här skulle ett handtag i A-stolpen göra stor nytta men det finns som sagt inte.

Att jag sedan sitter bakom ratten på en äldre transportbil märks ganska tydligt. Visserligen har förarsätet ett flertal inställningsmöjligheter, men trots det så har Renault Trafic inte samma personbilskomfort som flera av de nyare konkurrenterna har.
Lyser upp
Med en knapptryckning startar motorn, vilket syns då instrumenten i klustret framför ratten vaknar till liv och lyser upp.
På pekskärmen till höger om ratten kan jag integrera min smartphone med Apple Carplay eller Android så att jag kan få de flesta funktioner i infotainmenttekniken.
Jag börjar med att lägga i backen och ser direkt vad backkameran visar på pekskärmen. Därefter lägger jag i växelläget ”D” och släpper handbromsspaken som är av den gamla typen och inte elektronisk. Vi rullar tyst iväg.
Två utrustningsnivåer
Renault Trafic E-Tech finns i de två utrustningsnivåerna Base och Nordic, där testbilen är Nordic. Trafic är ett fordon i kategorin ”mellanstor transportbil” och har generösa utrymmen där man kan välja mellan två karosslängder: L1 som mäter 5,08 och L2 som är 5,48 meter lång.

Genom den lilla genomlastningsluckan till kupén blir lastlängden som mest 4,14 meter i den längre versionen. Till det finns det två takhöjder: H1 som mäter 1,97 och H2 på 2,50 meter. Lastkapaciteten blir då från 5,8 till 8,9 kubikmeter där maxlasten är satt till 1,1 ton medan släpvagnsvikten är max 920 kilo. Fullt tillräckligt för de flesta.
Testbilen som jag provkört är version L2/H1, alltså lång kaross men med normal takhöjd vilket också är den version som är Renaults storsäljare.
Enkel lastning
Att lasta i och ur är enkelt, mycket tack vare storleken på lastutrymmet. På höger karossida finns en skjutdörr som öppnar generöst liksom bakdörrarna som i standard öppnar 180 grader. För 2 000 kronor extra kan man få bakdörrarna att öppna hela 270 grader.
Genomlastningsluckan är som sagt inte speciellt stor men genom den kan man få in till exempel långa rör eller långt virke som mäter över 4 meter. Lasten sticker då ut under passagerarsätet i kupén. Önskas en skjutdörr på vänster sida går det att beställa till för 4 500 kronor. För samma pris kan man få en backkamera medan dragkroken kostar 5 900 kronor. Alla priser är exklusive moms.

Få avgörande skillnader
Några direkta skillnader eller förändringar karossmässigt mellan dieselversionen och elversionen finns inte. Även om körställningen är mer busslik än personbilslik känns elversionen av Trafic tryggt stadig på vägen. Detta är mycket tack vare batteripacken, som med sin vikt på en bit över 400 kilo ger bilen en låg tyngdpunkt där den ligger under golvet till lastutrymmet.
Batteripacken, som är av den vanliga litiumjon-typen, är på 52 kWh och förser elmotorn på 120 hk och 245 Newtonmeter med el som ger en räckvidd på nästan 30 mils körning under gynnsamma väderförhållanden. Det är för övrigt samma elmotor och batteripack som den mindre Renault Kangoo E-Tech har.
Trafic E-Tech har dessutom en funktion som heter ”sparläge” och med den aktiverad ökas räckvidden till strax över 32 mils körning. En del i själva sparfunktionen är att då sänks topphastigheten till 90 km/tim.
I likhet med i princip alla elbilar har även Trafic E-Tech bromskraftsåtervinning, det vill säga en teknik som suger upp energin som bildas då man trycker på bromspedalen eller om motorn så att säga motorbromsar. Denna energi matas då tillbaka till batteripacken.
Med E-Tech ingår en så kallad mode-3-laddkabel med vilken man kan ladda genom en egen laddbox som då tar cirka 8 timmar till fulladdat. Samma laddkabel kan man också använda för att ladda påfyllning från allmänna laddstolpar.
Garanti på batteriet
Som de flesta elbilar har även Renault 8 år eller 16 000-milsgaranti på batteripacken, beroende på vad som uppnås först av dessa villkor. Om batteripackens hälsa skulle sjunka under 70 procent byter Renault ut den gratis.

I standardutrustningen ingår full-LED-strålkastare, eljusterbara och uppvärmda backspeglar, luftkonditionering och fällbart mittre passagerarsäte som i fällt läge ger ett hyfsat bra arbetsbord. Totalt har kupén plats för 88 liters förvaring i mittkonsol, dörrsidor, handskfack och så vidare.
I standardutrustningen ingår bland annat ett förarassistanssystem med parkeringssensor bak, farthållare med hastighetsbegränsning, nödbroms och filbytesvarning.

Utöver de två olika storlekarna finns Trafic E-Tech — i likhet med en rad andra konkurrerande modeller — som exempelvis buss, lastbil, med dubbelhytt och naturligtvis som påbyggnadschassi.
Med ett nytt hjärta i form av 100 procent eldrift lever den över 20 år gamla Trafic vidare, samtidigt som en helt ny matchande kropp eller kostym förhoppningsvis inte är så avlägsen.
FAKTA OM RENAULT TRAFIC E-TECH
Pris: från 514 900:- (som testbilen L2/H1 på bilderna 555 900:-)
Motor: elmotor 120 hk/90 kW
Maxhastighet: 110 km/tim
Batterityp: litiumjon 52 kWh
Elförbrukning: uppgift saknas
Räckvidd: 29,4 mil (enligt WLTP)
Drivning: fram; CVT automat
Lastutrymme l/b/h (cm): 253-293/166 (mellan hjulhus 127/139-190); m3: 5,8-8,9
Vikter (kg): 1 100 last; 920 släp
Längd/bredd/höjd (cm): 508-548/228/197-250
Garantier (år/mil): 3/10 000 nybil; 8/16 000 batteri; 3 lack; 12 rostskydd
Konkurrenter (angivna priser är baspriser): Ford e-Transit Custom (650 000:-); Mercedes eVito (581 100:-); VW ID. Buzz Cargo (506 200:-)
Samtliga priser i testet är exkl moms.
PLUS
+ Mångsidig tack vare olika karosstorlekar
+ Lätt att lasta i och ur
MINUS
– Lätt daterat utseende
– Högt insteg kräver ett draghandtag