Två svenska bidrag bland finalisterna till Årets truck

(Bilder; Jungheinrich, Unicarriers, Still) Lagertruckarna som tävlar om utmärkelsen Årets truck är (fr v): Jungheinrich EMD 115i, Unicarriers EPH 125 DTFV och Still Igo Neo CX20. (Bilder; Jungheinrich, Unicarriers, Still) Lagertruckarna som tävlar om utmärkelsen Årets truck är (fr v): Jungheinrich EMD 115i, Unicarriers EPH 125 DTFV och Still Igo Neo CX20.

Två av årets nomineringar till Ifoy Award, ”Årets truck 2017” är svenska. Unicarriers i Mölnlycke deltar i tävlingen med en orderplockare och ett alternativ till dödmansgreppet. Ytterligare nio truckar och lösningar tävlar om de prestigefyllda utmärkelserna.

Totalt är det elva olika truckar och system som har nominerats till Årets truck 2017. I år delas utmärkelsen ut i fyra olika klasser. Prisceremonin äger rum i München i början på maj.

De nominerade lagertruckarna är, förutom Unicarriers splitternya plocktruck för höga höjder EPH 125 DTFV, Stills automatiserade orderplockare Igo Neo CX 20 och Jungheinrichs kompakta låglyftare EMD 115i.

För första gången ingår klassen specialfordon ”Special vehicle” i Årets truck. De nominerade fordonen är Crowns personlyft WAV 60, ett automatiserat vagntåg för dragtruckar från Still och det elektriska transportfordonet Ebike från Kicktrike.

I klassen för autotruckar deltar SSI Schäfer med en lösning för förarlös påfyllning av rackar och monteringsstationer, ADD. Det tyska företaget Torwegge har nominerats för sin självkörande plattform Torsten.

För första gången finns en klass för truckkomponenter och systemlösningar  i tävlingen. Jungheinrichs Indoor Truck Finder beräknar själv truckens position i ett inomhuslager och meddelar sina koordinater till en gemensam server. Tekniken bygger på Bluetooth. Stills tredje nominering är en batterilösning med inbyggd kylning, Power Plus Life. Unicarriers har utvecklat en givare som känner om det finns en förare på plats i ordertrucken. Givaren DPS, Driver Presence Sensor, är inbyggd i truckens golvplatta och ersätter en den vanliga mekaniska lösningen som används som säkerhetsbrytare.

Truckarna och lösningarna kommer nu att utvärderas och testas av Ifoy-juryn. Den består av 25 fackpressjournalister från 16 olika länder. Trucktesterna leds av av Theo Egberts som också är testredaktör på Transportnytt. Tidningen representeras även av chefredaktör Mats Udikas. Juryns ordförande är Anita Würmser.

Mer information om de nominerade truckarna och lösningarna samt om tävlingen finns här.

Publicerad 2017-01-17 16:20:46

Sök här!

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

19 feb
Logimat
Stuttgart
05 mar
05 mar
Transport Week
Gdynia, Polen
21 mar
Transport
Herning, Danmark.
02 apr