Svensk-dansk pråmpendel ska spara på miljön

(Foto: CMP) Ny lösning i Köpenhamn och Malmö. (Foto: CMP) Ny lösning i Köpenhamn och Malmö.

Förebilden är turkisk när Copenhagen Malmö Port, CMP, skaffar fyra pråmar för pendling till sjöss med främst containrar mellan hamnens två städer.

För passagerare försvann Danmarksbåtar från kajen i Malmö när bron öppnats år 2000, men för containertransporter går en trend nu i motsatt riktning. Fyra pendlande pråmar – två till tre för containrar och en för torrbulk såsom återvinningsmaterial – ska göra passagen över sundet effektivare och mindre miljöbelastande. Containerpråmarna kan var och en bära 100 tjugofotsenheter, teu.

 Två timmar tar det för en påskjutande bogserbåt att putta en pråm mellan länderna. För driften av tjänsten svarar företaget Bywatertruck.

En av tankarna bakom tjänsten är att skånska containrar ska slippa köras på lastbil till andra hamnar, de ska istället kunna gå på pråm till Köpenhamn där det mer regelbundet anlöper feederfartyg mot internationella hamnar. Kunderna ska också kunna utnyttja de erbjudanden som för tillfället är bäst vad gäller exempelvis fraktpriser eller tillgången till containrar.

Liknande skytteltrafik finns i Istanbul, där pråmarna länkar ihop de bägge sidorna av Bosporen, konstaterar CMP.

 

E-mail:
Publicerad 2014-11-28 11:40 Uppdaterad lördag, 27 januari 2018 11:38

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria måndagar och torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för e-post från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Läs Truck- och lagerhandboken på nätet

Senaste Transportnytt

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021

Cron Job Starts