Snart kan järnvägstransporterna över Öresund bli smidigare

Öresundsbron. Foto: Øresundsbro Konsortiet Öresundsbron. Foto: Øresundsbro Konsortiet

Nu är Öresundsbron anpassad för användning av det nya signalsystemet som används i EU.

Det EU-gemensamma signalsystemet för järnvägar – ERTMS – har nu testats och vailderats på Öresundsbron. Testerna utfördes med ett Vectron-lok från Siemens.

Testet på Öresundsbron genomfördes på uppdrag av Øresundsbro Konsortiet i samarbete med bland annat Trafikverket, Banedanmark och Siemens Mobility. Det övergripande målet var att validera den markbaserade ERTMS-utrustningen på bron. Målet uppnåddes och de rätta tekniska förutsättningarna är nu på plats för att ECTS-utrustade fordon ska kunna köra över bron.

När ERTMS slutligen sjösätts på Öresundsbron kommer det att ersätta det svenska signalsystemet ATC2 och danska ZUB123.

ERTMS har än så länge införts på järnvägarna Ådals- och Botnia-, Haparanda- samt Västerdalsbanan.

BILDEN UNDER: Siemens Vectron-lok. Foto: Siemens Mobility

SiemensVectron

Publicerad 2021-02-15 11:34 Uppdaterad måndag, 15 februari 2021 11:36

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!