Sensorer ska övervaka svenska järnvägen

Sensorutrustningen från Vossloh ska analysera förändringarna i spårväxlarnas accelerationsprofiler. Foto: Vossloh Sensorutrustningen från Vossloh ska analysera förändringarna i spårväxlarnas accelerationsprofiler. Foto: Vossloh

Tyska teknikföretaget Vossloh ska leverera sensorer för övervakning av spårväxlar i järnvägsnätet. Med sensorerna ska trafikstopp förebyggas och kostnader minimeras. 

Sensorutrustningen är molnbaserad och uppges vara ett första steg i att digitalisera den svenska järnvägen. Syftet med sensorerna, som ska övervaka 1 000 spårväxlar, är enligt ett pressmeddelande att att öka spårtillgängligheten, förebygga trafikstopp och minimera kostnader.

Tekniskt handlar det om att sensorer ska placeras i spårväxlarna, vilka registrerar data som till exempel vertikala rörelser i växeln och temperatur. Data skickas sedan vidare från sensorerna till Vosslohs molnbaserade plattform där den analyseras för att bland annat identifiera begynnande fel.

Ytterligare en dimension 
– Trafikverket har redan en hel del data, till exempel om underhåll och från inspektioner. Med hjälp av sensorerna kommer vi kunna lägga på ytterligare en dimension med data och lära oss känna igen signaler som visar statusen på en spårväxel och när ett fel är på väg att uppstå, kommenterar Annika Jahnke, Chief Connected Asset Analyst på Vossloh Nordic.

Genom att analysera förändringarna i spårväxlarnas accelerationsprofiler – det vill säga vibrationer som orsakas av tågets längd, axelavstånd och antal vagnar och hur vibrationerna fortplantas genom spårväxeln – och koppla dem till händelser som till exempel slitage av makadamen under spåret – ska man kunna förutsäga fel redan innan de uppstår.

”Kraftfullt verktyg”
– När underhållet optimeras så förhindrar vi inte bara oplanerade avbrott och ökar banans tillgängligheten. Vi undviker också att underhåll genomförs onödigt tidigt. Det är ett väldigt kraftfullt verktyg som ger omfattande besparingar. Exakt hur mycket pengar man kan spara vet vi om några år, säger Annika Jahnke.

Projektet inleddes i augusti 2021 när gränssnittet till Trafikverket färdigställdes och kommer att pågå i flera år framöver.

Systemet (sensorer, gateway, molnlagring och analyser) är utvecklat av Vossloh Nordic tillsammans med DB Systemtechnik GmbH, ett dotterbolag till Deutsche Bahn AG.

Lars Andersson E-mail:
Publicerad 2021-11-29 09:32 Uppdaterad måndag, 29 november 2021 10:52

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria måndagar och torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för e-post från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Läs Truck- och lagerhandboken på nätet

Senaste Transportnytt

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021